Gå til innhold

Hoppet på registeret

Ranger emnet


joppen

Anbefalte innlegg

Er dette RHZ/RHW eller RF motoren? Det går ALDRI bra når reima ryker på disse. Du har nok knekt noen ventilløftere og/ eller vridd kamdreva på kammen/kammene. Men her kommer d ann på hvilken motor du har.. 

Men sett dette flere ganger. På de franske motorene så er kamdreva pressa på og IKKE kile, så disse vrir seg når det butter!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er RHW motoren. Hva må mest sannsynlig byttes på motoren for å få iorden igjen, må ventilene byttes eller holder det med ventilløfterme, har ikke så veldig lyst å bytte ventilene hvis det ikke er nødvendig, hva er mest vanlig. Ringte forhandler idag og di mente at det mest sannsynlig at det var noen knekte løftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har RHW motoren ja. Da vil jeg egentlig si at det er enklest for deg å finne en ny motor. Denne motoren har 2 kammer. Og du har GARANTERT knekt noen ventilløftere. Det pleier å gå bra med ventilene. Det som også da har skjedd (mest sannsynlig) er at kamdreva på motoren din har vridd seg på kammene. Det vil si at, selvom du setter registret på merkene sine, så står kammene feil! 

 

Men her er problemet du kommer til å få: Du kommer mest sannsynlig ALDRI til å få ut dysene på motorn. Med mindre disse har vært ute en gang før i tiden. Denne motoren er laget på en dum måte. Hvor innsuget er laget slik at det er en del av topplokket. Også går dysene ned i topplokket. slik at du må ha ut dysene for å få av toppdekslet/innsuget. 

 

Det finnes selvsagt ett hav av spesialverktøy for å få ut dyser på en slik motor. Men det betyr ikke at det er en lett sak for det! RSA har kjøpt spesialverktøy for over 200.000 alene for å få ut dysene. Og det er ikke alltid det går fordet desverre! Og sannsynligheten for at dysene blir ødelagt under demonterting er over 50%.. Og hver dyse koster ca 4000kr.

 

Men la oss si at du får opp dysene da. Da må du ha nye ventilløftere og nye kammer m/kamdrev.

 

Dette er mine erfaringer(også andre om har skrudd disse kan bekrefte dette). og jeg har drevet mye med disse bilene siden de kom til norge. 

Da disse bilene var innenfor garanti så var det noen jobber hvor vi faktisk måtte stå å kappe av dysene med vinkelsliper(noe som også er vanskelig hvis du ser hvordan de sitter) for å få av innsuget, og da endte det jo selvsagt med nye dyser, nytt toppdeksel/innsug og ny topp!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror den kom allerede i 2003. For de var stadard i XL7 i 2004. Vet de siste typen SQ420 grand viatara kom med RHW.. 

Ja så lenge det er samme motor(RHW) så skal de være like.. Ikke gå i fella og kjøp en fiat scudo motor (som også er RHW). Da de ikke er helt like. Er andre kjølekanaler i toppen og blokka og diverse andre forskjeller. Det går ann å få det til. men det krever en del jobb :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår