Gå til innhold

Varierende tomgangs turtall, X16xel

Ranger emnet


Gunnar79

Anbefalte innlegg

>Har nå i en stund har jeg att div problemer med motoren. trur nå att jeg har fikset de fleste. har byttet lambda, tomgangsregularot, EGR, kamaksel sensor. +++ Men har fortsatt problemer med tomgangen som er varierende. opp og ned. ligger og duver på mellom 600 til 1200. 

 

Har ingen feilmeldinger liggende inne på bilen. 

 

Noen som har ett godt tips angående dette ?

02 Vectra C 2.2 Cdti

00 Astra 1.6 16v sport Caravan

97 Astra 1,7 Tds Caravan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det samme problemet med den hjemme her. Har brukt 5000 kr på feilsøking på Opel, men de finner ikke ut noen ting. Har gjort følgende på den:

Skiftet tomgangsregulator

Rensket gasspjeldhus

Ny gasspjeld-føler

Ny lambdasonde

Ingen feilkoder på den og ikke noe galt å se på verdiene på motoren. 

 

Fusker den og om du ligger i 80 og slipper gassen? Konstante rykkninger. 

 

Ender sansynligvis med en ny bil, da det ikke er verdt og koste på den noe mer for at det kanskje skal bli bra. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet kamaksel sensor og EGR, problemet er løst. rykkingen er borte, co er nede i 0.35. tidligere er det byttet, tomgangs regulator, lambdasonde. 

 

Men det var ingen forbedring på den før EGR og kamaksel sensoren ble byttet, men den jager fortsatt litt på tomgang, fikk tips om å bytte veivaksel føler, det skulle kurere att den jager på tomgang.  

 

Kjøpte EGR og kamføler på mitt lokale bil-hugger for 500. smile.gif

02 Vectra C 2.2 Cdti

00 Astra 1.6 16v sport Caravan

97 Astra 1,7 Tds Caravan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har demontert og renset egr-ventilen på den den gikk kjempelett fra før. 

Da er det verdt forsøket og skaffe en ny kamføler. Hadde vært kjempefint og fått ordnet dette for da stiger den plutselig litt i verdi igjen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min egr så hadde elektronikken tatt kvelden. kamføler og veivaksel sensor kan lønne seg å bytte. men før du plukker deg en kam sensor så er det 2 forskjellige på disse. åpne din egen å se før du eventuelt plukker ut en på ett huggeri. 

02 Vectra C 2.2 Cdti

00 Astra 1.6 16v sport Caravan

97 Astra 1,7 Tds Caravan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skiftet kam-sensor og problemet er nesten borte. Den går litt høyt på tomgang og ørlitt variert, men langt bedre enn før. Rykkinga er også borte :) 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, kun føleren til veiva igjen da. :) Den blir neste til meg, men rykkinga er borte så jeg bryr meg nesten ikke om det. Har en dør og en skjerm jeg eller skal få byttet tror jeg. 

02 Vectra C 2.2 Cdti

00 Astra 1.6 16v sport Caravan

97 Astra 1,7 Tds Caravan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har tatt over denne bilen etter min far. 

Er fast bestemt på at jeg skal finne ut hva som er feilen siden bilen akkurat ble eu godkjent med 0 feil og da fortjener den og gå ei stund til. 

Etter mye googling så, ser det ut til at feilen kan relateres til Egr-ventilen. 

tenkte jeg skulle prøve det trikset der, før jeg kjøper en ny en. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.finndel.no for eksempel. Oversikt over hvilke deler de diverse bilopphøggerier har og tilby. 

 

Du kan også melde deg inn i "Opelregisteret" på facebook. Flere tusen medlemmer og sikkert noen som har noe stående til deg. 

 

Anbefaler en motorrens av et velkjent merke. Hadde litt tikking på den her hjemme og det forsvant etter en skikkelig rens. Bytter olje på den en gang i året og bruker kun mobil 1 olje. Har ikke hatt noen plager med tikking i senere tid. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår