Gå til innhold

knekt bollt :-(

Ranger emnet


gotthard

Anbefalte innlegg

sku bytte no deler på golfen til jentungen i dag, gikk ikke helt etter planen kan du si.....

fremre bolten til bærearmen knakk:-(

 

noen forslag til hvordan jeg får ut denna uten å ta gjengene?

 

 

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du til fra baksiden? Bajonettsag med metallblad kanskje for kutte bolten så du for ut bærearmen? Deretter kan bolten bores ut.

tenkte kansje prøve det, da får jeg kansje en liten stubb stående ut som jeg kan sveise en mutter på også...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som ofte er med slike bolter er jo at når du først har tatt strekken i de ( strekken blei jo borte når hodet knakk) så er de lette og få ut, så jeg håper, krysser fingre, banker i bordet osv

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, bolten sitter der enda den :-(

har nå fått ut bærearmen og satt da igjen med ca 1cm av bolten stikkende ut, sveiset på en mutter og la på litt ekstra sveis for og varme resten av bolten ordentlig, satt på en fastnøkkel og slo forsiktig mange ganger opp og ned, så var det på tide og ta i litt og da knakk bolten igjen!!!

nå har jeg borret et hull gjenom på 8mm, bolten er på 10, men den sitter fremdeles dønn fast, tenkte prøve med 9 eller 10mm men er redd for og ta gjengene, hadde jo hvert greit å få på plass en ny bolt og etterhvert.

tenkte på å sette inn en 8mm bolt å sveise den fast i hullet, men er redd den knekker, og jeg da er like langdt..

 

noen smarte forslag?

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJedelig da. i stedet for bolten kan man forsøke noe slikt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-5-stk-192248/

eller http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-15-stk-191350/

 

Ikke forsøkt selv.

 

Nå er varme en god ting men fokuserer du varmen på bolten så utvider denne seg mens godset rundt ikke utvides (like mye). 

Hva med mer varme på godset rundt og mindre på bolten? Du har hull som går inn der gjengene sitter? Da kunne du forsøke med oppvarming av gods utenpå og så kuldespray rett inn i hullet. Det bør gi maksimal sammentrekkning av bolt og utvidelse av gods rundt. Et par hammerslag med en gang og noe uttrekkerverktøy?

 

Til slutt har man alltids løsgjenger da. Blir solid nok dersom det er gods nok rundt gjengene i dag. Med 10mm gjenger må man vel typisk gjenge opp for 12mm i gods som man skrur løsgjengene inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har desverre ikke noe å varme med.

grisepikk er fin den, men bakdelen er at den er kon, da presser den bolten utover mens du skrur, og da sitter den jo bare enda bedre...

kan ikke gå opp en størelse da bolten skall igjenom foringen til bærearmen, hullet er også på 10mm.

trur løsningen blir borre ned på ene siden, så jeg fjerner noen mm av siden på bolten, om jeg da får den ut håper jeg gjengene holder litt tak så den nye bolten blir stramm, så sveiser jeg fast hodet til den nye bolten, sliper pent og håper det ikke ses på neste eu kontroll.... :-)

alternativet er og bytte hele traversen :-(

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har desverre ikke noe å varme med.

grisepikk er fin den, men bakdelen er at den er kon, da presser den bolten utover mens du skrur, og da sitter den jo bare enda bedre...

kan ikke gå opp en størelse da bolten skall igjenom foringen til bærearmen, hullet er også på 10mm.

trur løsningen blir borre ned på ene siden, så jeg fjerner noen mm av siden på bolten, om jeg da får den ut håper jeg gjengene holder litt tak så den nye bolten blir stramm, så sveiser jeg fast hodet til den nye bolten, sliper pent og håper det ikke ses på neste eu kontroll.... :-)

alternativet er og bytte hele traversen :-(

Ulempe med kon ja.

Varme med sveis kanskje? En propanbrenner på BT koster lite.

Ved å gå opp i diameter så mente jeg til løsgjengene som så har samme innerdimeter som originalen. Forutsettningen er fortsatt at det er god nok til å bore opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var djevelskapen ute :-) boxer.gif  je vant !boxer.gif

borra til slutt med 10mm borr og brukte "hurstig rustløser" fra biltema, fungerer sånn at du får bolten litt varm også når du spruter på så kommer det veske som holder -40 grader (tviler litt på 40, heller -10 tenker jeg) den veska inneholder også rustløser som da trenger seg inn osv

litt pga den og litt pga at jeg hadde borra bort hele ene siden av bolten...

ut gikk`n og gjengene holdt, så nå er bilen som ny å kjøre, bare stille spissinga nå så blir det bra.

 

takk for gode råd i trån her :-)

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår