Gå til innhold

Audi A6 2,6 C4 tomgangsproblem

Ranger emnet


h.johannessen

Anbefalte innlegg

  • 6 months later...

nu va det på han igjen,motoren jager på tomgang mellom 1100- 1300 omdreininger.har feil søkt det er ikke vacumlek,har vært på vw verkstedet å fått grunstilt motoren går helt fint

etter grunninstilning på ca 800 omdreininger.kjører 1 dag så er den like dannicon_boulax.gifer det noen rele som styrer tomgangsmotoren. noen som vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

da va ny dynamo montert.lader 14,5 volt på batteriet. men voltmetret i bilen viser 13,5.fikk motoren grunninstilt på nytt va fin i 3 dager så begynner den å jage på tomgang,har det noen sammenheng med at voltmetret viser bare 13,5, at den begunner åjage på tomgang noen som har noen ideer ka det kan være.når den går på tomgang uten lys på viser den 14,5 når lysan på 13,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at det som oftest holder å bytte spenningsregulatoren på dynamoen når man opplever problemer med ladespenningen.

 

Har du ladet batteriet ditt med ekstern lader etter bytte av dynamo? Viktig med tanke på at batteriet ditt var dårlig ladet av gammel dynamo. Er batteripolene renset skikkelig?

 

Opplever du spenningsfall over batteripolene når du setter på lys etc eller er det kun instrumentet som viser en endring i spenningsnivå?

 

Om mulig mål spenningen som ECU'en får fra batteriet ved start. Som sagt tidligere: ECU'en vil gå bananas om den blir matet med for lav spenning.

 

De gangene jeg har hatt problemer med jagende tomgang (over 1000 rpm) har jeg gjort følgende for å løse problemet:

 

1. Byttet ut batteriet om det var dårlig.

2. Toppladet batteriet med ekstern lader.

3. Koblet fra batteriet i en time.

4. Koblet til batteriet igjen og startet bilen.

 

Denne fremgangsmåten har fikset problemet hver gang. Har skjedd meg en 5-6 ganger. Problemet oppstod alltid på grunn av delvis utladet batteri (spenningsfall ved start).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei kun instumentet som mister spenning når lysan slås på den ladder med 14,5 volt når motoren går.når jeg måler på batteriet. det som er rart er at når jeg kjører å bremser ned eller trykker inn klusjen så dett turtalett ned på ca 1100 mens bilen er i bevegelse den kommer ikke ned på 800 før bilen er stoppet, skal den det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg gjort som du sa dynasty men ingen forbedring. kan det være lampda som er defekt.når jeg starter motoren når den er kald så går den på 1200 omdr,etter ca 2min øker den til 1300 omdr,så står den slik i ca 3 min før den begynner å vandre mellom 1100 1300 omdr,eller kan det være en elektrisk feil på ledningsnettet,eller kan det være ecu som ikke husker grunninstilningene da jeg kan kjøre i 2 til 3 dager med den og da er den helt fin. plusselig mens jeg kjøre bil den helt tullat. vet du hvilken ledning som ecu får strøm fra regne med at den går gjennom tenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår