Gå til innhold

Opel Zafira 1,8 99 mod - byttet plugger, luftfilter, coil og den fusker fortsatt

Ranger emnet


jomesz

Anbefalte innlegg

Er en eier av en 99-00 mod Opel Zafira, Da jeg prøver trykke inn gasspedalen oppimot 2000 omdreininger, virker det som den blir kvalt eller ikke får bensin. Den prupper, og virker som den smeller litt. Trudde først det var kondens i bensinen, har hatt på en 5 liter med ny bensin, og kondensfjerner. Gått 3 timer på tomgang etter den nye bensinen, men symptomet er det samme.

 

Så bytter jeg luftregulator , da går den som ei klokke i 3 mnd, så plutselig begynner problemene igjen. Enten så går den nå på kun 3 sylindre eller så får den kanskje ikke bensin. Men det som er rart, at kobler jeg ifra luftregulatoren ender ikke motoren seg noe. fusker like forbanna. Motorlampen lyser også, enten den er koblet til eller ikke.

 

Har byttet bensinfilter uten at det har hjulpet noe. Så bruker den også i denne fuskeperioden utrolig mye bensin. Vet ikke min arrme råd lenger.

 

 

har byttet plugger + luftfilter, coil er byttet, og den fusker. den høres ut som ei gammel snekke,,,tøff tøff tøff. Hva kan være galt ?

Endret av jomesz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få lest ut feikoder på den. Det er bedre enn å prøve og skifte flere deler. 

Kan være feil på coilpakka. Hva slags motor sitter det i den? 

Noen av motorene i disse har vært plaget med oljeforbrukt som igjen fører til brent ventil. 

Om du har 1.8 motor så er deffekt styreenhet heller ikke unormalt, men det må feilsøkes skikkelig før den kan konkluderes evt. 

 

 

Edit: Jeg leste litt fort, så ikke at du hadde skrevet 1.8 i tittelen og at du hadde skiftet coil. 

Anbefaler og få lest ut feilkoder og få tatt en kompresjonstest så du er sikker på at det ikke er noe mekanisk feil. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra på hvilket som helst verksted. Om du ikke kan noe om det, så er det nok like greit at du leverer den til noen som kan det. 

Egr-ventilen sitter vel rett bak toppdekselet øverst til høyre på motoren. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å spekulere i hva det kan være, så bør du få lest ut feilkoder. Jeg har mere tro å deffekt styreenhet enn en tett egr ventil. 

 

Om du absolutt vil så kan du ta opp egr-ventilen din og se om den sitter fast og/eller er full av sot. 

Legger ved et bilde av hvor den sitter: 

 

 

post-103090-0-63745600-1398627816_thumb.jpg

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk. Jeg har hatt et høyt oljeforbruk også......mulig dette kan ha vært med å få tettet egr ventil over tid ? takk for bilde.....skal gjøre rent og prøve før jeg tar en test. Er det bare to skruer,,,og så dra den opp. hva er best å rense med ? noen hensyn jeg bør ta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner med egr-ventilen din så bør du ta en kompresjonstest om du har hatt? Ellers fortsatt har? Høyt oljeforbruk så er det sansynligvis en brent ventil og derfor den bare går på 3 sylindere. Hadde vært lettere om du hadde nevnt det med en gang ;) 

 

Det har lite eller ingenting for seg å blokere egr-ventilen på en bensinbil. En bensinbil som går rent avgir minimalt med sot og der blir derfor bare ekstra arbeid til ingen nytte å blokere den. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår