Gå til innhold

Hjelp til kjøp av førstebil som tar meg fra A til B

Ranger emnet


xcitu

Anbefalte innlegg

Hei!

23 år, har hatt lappen siden jeg var 18 men ingen bil. Trenger hjelp til førstegangskjøp av bil, jeg er riiimelig grønn når det kommer til kjøp av bil. 

 

Mitt behov: 

Bil som tar meg fra A til B uten problemer. Lavt bensin/diesel forbruk. Bryr meg null niks om utseende. Har en hund som skal være med meg titt og ofte. Trenger en praktisk bil som går og går. 

Har sett og prøvd Toyota Yaris Verso og liker den ganske godt, men vet ikke hvordan det er med forsikring, deler eller om noe har lett for gå i stykker på den.

 

 

Hvilke merker/modeller bør jeg se etter? Varseltegn? Hva er god KM ihht til pris? Kommer ikke på flere spørsmål akuratt nå. Bare tenk deg at du skal forklare bil til en 5 åring :P (omtrent)

 

Edit: 

Hva bør jeg se/spør etter når jeg finner en mulig bil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varebil er kjekt hvis du ikke trenger de ekstra setene :)
Nå avhenger det mye av budsjettet ditt, nå har jeg ikke noe problem å anbefale Ford eller VAG stasjonsvogn men alt blir opp til deg.
Hvis vi får vite hvor mye budsjettet ditt er på blir det lettere å forholde seg :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett ja! Bare vent litt, skal bare vinne noen millioner i lotto... 1-winking.gif

 

Har ikke noe fast enda, må høre litt med banken først. Første tanke på budsjett var rundt 30 000 kr, men etter å ha søkt litt rundt tenker jeg det kan være godt å legge seg oppimot 50 000 kr eller mer. Kan nok ta utgangspunkt i 50 lapper. 

 

Trenger forresten ikke de ekstra setene. Magefølelsen sitter på varebil, men vil se hva annet det er. Vil ikke ende opp med en bil som trenger mangfoldige tusen i reperasjoner/service hvert år. :) 

Har hørt at Toyota er kjent for at de går og går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler en 2008-> Ford Connect. Bilen er god og kjøre og ikke merkbart dyr og vedlikeholde, min 2008 er nå gått 100'000km og det eneste jeg har måtte bytta er et hjullager og eksosanlegg. Foruten normale serviceutgifter da. Jo mer du gjør selv, jo billigere blir det :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en knall bil det. En jeg kjenner anbefaler slike "japsebiler", merker fra Japan og slikt. Sier at du må nesten slå de i stykker for at de skal stoppe. Vil du si det stemmer? Hvordan er Ford? God kvalitet? Går de lett i stykker? 

 

En annen ting er jo forsikring, hvilke biler kan være billig å forsikre med full kasko? BMW og Audi er utelatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke uttale meg om japanske biler, da jeg kun har hatt en (og har) 2012 Isuzu, og her har det ikke dukket opp noe enda :)
Ford Connect hadde litt så som så kvalitet fram til 2007, etter det og med common rail motor har det hjulpet.
Dieseldreven parkeringsvarmer til vinteren og AC om sommeren, god og kjøre, rimelig i drift. Jeg vil si det er nok en av de bedre du kan velge til rundt 50,000,- :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. 

Har lest litt om Ford Connect og det er mye negativt, så mtp. at jeg ikke er så veldig bilkyndig, så satser jeg på en VW Caddy. Linker noen her, hvilke vil dere anbefale? Jeg liker #1 pga TDI motor og plassering i Trondheim (jeg bor i Bodø), men litt usikker på høy KM stand. #3 virker grei, men SDI motor og har hørt at disse er litt svake? #2 syns jeg ser bra ut, men plassert i Lyngdal.

 

 

#1: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47741879&searchclickthrough=true 

#2: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47867841&searchclickthrough=true

#3: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47325065&searchclickthrough=true

 

Har dere noe å komme med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller en Ford Connect fremfor en Caddy. Men så kan det ha noe med at jeg har en kamerat som har brukt ti talls tusen kr på reparasjoner det siste halvåret. Alt fra svinghjul, det elektriske, dynamo til hjullager. Har vært veldig mye tull. Til slutt solgte han bilen grise billig bare for å bli kvitt utgiften. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47946202
Billigere, gått vesentlig mindre og nyere. Innredningen kan du selge på finn for 2-4000,- og spare enda litt.
Caddy har dieselbrenner, men kan ikke brukes som parkeringsvarmer noe du kan på Connect'en smile.gif
Jeg har kjørt 40'000km på i overkant av ett år med min Connect (pendlebil) og kan ikke annet en å anbefale den.

Som TKarlsen sier, det har vært litt problemer med Caddy også, og de han nevner er gjenganger på de litt eldre utgavene. (2003-2006)
Dog, hvis de klassiske feilene er utbedret vil ikke problemet komme igjen.

Og, hvis du ender opp med Caddy, IKKE velg SDI motoren 1-winking.gif

Edit: Bilen i linken ble tydeligvis akkurat solgt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den ser ikke så gæli ut, Jesper1201, takk for linken. 

 

Hvis jeg skulle gått for den, vet du om det er noe måte å få den fraktet til Bodø? Ville du betalt før bilen var fraktet opp eller etter/underveis? Bør jeg reise ned å se på den først før jeg kjøper? Lest litt om å opprette kjøpskontrakt på NAF sine sider, er dette vanlig? 

Beklager for så mange dumme spørsmål, blir litt usikker av og til. :)

 

Og nei, velger ikke SDI om jeg ender opp med Caddy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår