Gå til innhold

Hjelp til oljevalg, audi a6 1,9 tdi pd 2004 c5

Ranger emnet

nikkor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bytte olje på bilen min og de billigste i området her med riktig spek på oljen bruker: Mobil 1 ESP Formula 5W-30 Long life.

Pumpedyse motorer skal jo ha 501.01 eller 507, og det støtter denne oljen.

Men når jeg leser om oljen her ( http://www.oljeskiftexpressen.no/PDF/mobil1_esp_formula_5w-30.pdf ), står det følgende:

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 har følgende utstyrsprodusentgodkjennelser:

* unntatt "Enhet-injektor/Pumpe-Düse" R5/V10-TDi (VW 506 01) og

3/4-sylinder dieselmotorer uten Longlife -Service/uten diesel-partikkelfilter (VW 505 01) 

Hva mener de med dette?

Bilen min har gått 204500km, men har de siste 80.000km ikke hatt longlife oljer.. Jeg har heller ikke tenkt til å kjøre mere enn maks 12.000km på denne oljen, men har det noe å si at bilen ikke har brukt longlife på en stund?

Kan jeg bruke oljen? smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å bytte olje selv.. :/ Det billige verkstedet jeg bruker skulle ha 1200kr for å bytte med valvoline olje(ikke ll olje), oljeskiftexpressen tok ikke mer enn 980. Da linket jeg til og med til nettsiden til oljeskiftekpressen, og 980kr kunne de ikke matche engang. :O

Men har vel egentlig kommer til konklusjon om at denne oljen ikke passer faktisk, siden det står spesifikt ang min motor.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke den oljen du linker til, men den tilfredsstiller ikke kravene VAG stiller til motoren din, ny olje blir ikke dårligere enn oljen som eksisterte for 10 år siden.
Castrol Magnatec A3/B3 SAE 10w-40 og Castrol Edge FST 5w-30 er fine oljer til motoren din, de er i det øvre prissjikte.

Hadde du bod nærmere meg kunne jeg bytta olje for deg, men med drivstoff og bomringer vil det blir dyrere å kjøpe olje og filter å kjøre til meg i Sarpsborg smile.gif

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbudet. :)

Jeg bruker den Castrol Edge FST oljen nå faktisk, men jeg blir ikke klok av alt som står på nettsider. 

Hvis du f.eks ser her:  http://billigbilpleie.no/product/castrol-edge-5w30-460/  

Så står det plutselig " I tillegg til å oppfylle VWs nye normer kan oljen selvfølgelig også brukes til biler med VWs tidligere anbefalinger (ikke VW 505 01)."

Merkelige greier! 

Denne: http://billigbilpleie.no/product/castrol-edge-turbo-diesel-5w40-5-ltr-846/ er vist spesielt laget til pd, så kanskje jeg skal gå for den istedenfor? Den er dog 5w 40 istedenfor 30, men de gjør vel ikke noe?

Takker for svar også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider