Gå til innhold

Manglende gnist, Audi 80 2,0E ABK/Digifant

Ranger emnet


Knut68

Anbefalte innlegg

Alt standard er sjekket, fordeler, rotor, kabler og plugger er nye, en annen coil ble prøvd tidligere uten hell. Så min mistanke faller mot ledningsnettet frem til coilen og fordeleren.

Men skulle gjerne hatt en tegning på det elekriske nettet. Tidligere eier har hatt mye rart av koblinger på den, med stor stereo, defa alarm og masse diverse elektronikk. Og det er ikke akkurat tatt pent ut igjen for å si det sånn. Det er mer eller mindre røsket ut før han parkerte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekket ut haynes? er ganske sikker på at biltema har boken til audi 80, der har du alt av tegninger og løsninger. koster ikke all verden heller. er kanskje teit det her men har du sjekket alle kontakter for ir og dårlig kontakt?  går motorn rundt når du drar på starter?? prøvd og måle om  det kommer noe strøm til tenninga når du vrir? har prøvd og finne noen tegninger om nette men har ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynes er ønsket, men ingen i nærheten av meg som hadde den inne :) Motoren går selvfølgelig rundt på starteren, når jeg skrur på tenningen så blir det strøm på den ene ledningen inn på coilen. Har prøvd å søke på nettet etter tegninger jeg også, derfor jeg la ut denne her i håpet om at noen her inne hadde :) Men får nok bare ringe en VAG forhandler på mandag å høre om de kanskje har noe de kan maile meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingen heksekunst det her, hvis da ikke ledningsnettet ditt er herjet med. Nå kjenner ikke jeg motoren din, men for min motor sitt vedkommende (2,3 liter NG) var det enkelt å finne utav.
Finn høyspent-kabelen som gir gnist fra coilen til fordelerens rotor. Dra kabelen opp fra fordeleren og sett i en tennplugg som jordes til motoren.
Vri tenningsnøkkelen slik at motoren tørner rundt. Hvis du får gnist så funker hall-giveren i fordeleren, coilen og motorstyringen (ECU). Da må feilen være rotoren
eller fordeler-lokket. Hvis du IKKE får gnist så har du en feil enten i hallgiveren, coilen eller motorstyringen eller dårlig kontakt i kabelen som skal gi 12 volt inn til coilen.

Jeg går ut fra at din motor prinsipielt sett er bygd opp lik de fleste andre motorer som alle har en magnetisk sensor (hall-giver) inne i fordeleren. 
Denne sensoren gir ut signaler til motorstyringen og uten signal så får du ingen gnist på pluggene. Hvis du kikker på fordeleren så finner du en ganske stor kontakt
med sannsynligvis tre ledninger. Ta ut denne kontakten. Hvis du har et måleinstrument så måler du hvilken av ledningene som har 12 volt. Det neste du gjør er å sjekke 
med et ohm-meter hvilken av ledningene som går rett til jord. Den ledningen som er igjen er signalledningen fra hallgiveren.
Det du nå skal gjøre er å lure resten av tenningssystemet til å tro at hallgiveren gir ut pulser.
Ta en ledning med passende lengde og stikk den inn i signallednings-kontaktpunktet og hakk den andre enden av ledningen i motorens metall mens tenningen står på.
Hvis du nå får gnist i tennpluggen hver gang du pikker ledningen mot jord så vet du følgende: Coilen og motorstyringen er OK, og hall-giveren er gåen. 
Du kan enten skifte bare hall-giveren eller hele fordeleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke rocket-science, så lenge man vet hvordan ting funker i prinsippet og så lenge man sørger for å få bombesikre målinger.
Tenningssystemene på europeiske biler i noenlunde samme årsklasse funker etter de samme prinsippene.
Har bilen gått ETTER at ledningsnettet ble herjet med? Da er nok det heller ikke årsaken til at du ikke får gnist.
Men hvis feilen plutselig oppstod etter at saker og ting ble revet ut så har du en lang og fæl feilsøkning foran deg.

Du skal kunne få gnist også uten å bruke ledning mellom signalledningen og jord, for når du skrur på tenningen så får en ofte en enkelt

gnist på pluggen akkurat i det tenningen slås på. Dette betyr ikke nødvendigvis at at hall-giveren er i orden, men i det minste at 
motorstyringen og coilen er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er hendig. En delenummer database for Audi-deler.
Før eller siden må en kjøpe deler og det er noe dritt å bestille en del

uten å vite bombesikkert om den passer eller ikke.
Som et eksempel så fant jeg ut at min motor kan bruke tre forskjellige fordelere om hverandre.
Da nytter det lite å bestille f.eks. en hall-giver til Audi 90 quattro 1989 siden det i teorien kan være snakk om

tre forskjellige hall-givere.
 

Registrer deg som medlem her, og få tilgang til databasen:

http://www.vagcat.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår