Gå til innhold

Vannpumpe skyldig i gåen toppakning?

Ranger emnet


Bjorn101

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Igår var jeg på mekonomen for å få konstatert at topppakningen på bilen, VW golf mk4 1.9tdi, var gåen. De fant også ut at vannpumpa lak litt frostvæske. Vannpumpa samt register ble byttet for 20 000km siden av et verksted tilhørende bilxtra. 

 

Kan vannpumpa være skyld i at toppakningen skal være gåen? Snakket med dem som byttet vannpumpa, og de sa den skulle de ordne på garantien. Må man av med mye av motoren for å bytte en vannpumpe, slik at det vil lønne seg å bytte toppen samtidig? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan veld si det slik:

1. Pumpen og lekarsjen er årsak til at den gikk varm!

2. Pakninger brudd på grund av varmgang!

3. Du får skylden, for å bruke bilen iht at den lakk!

Du skulle ha tatt kontakt med værkstede med en gang, bett de å skjekke probleme.

Ful garangti sak om du hadde det! Eller oppdaget lekarsjen iht at den kokte!! (Togduhan?) ;)

Drevet værksted selv. Så jeg vet! Des!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde først tatt det med dem at du var i kontakt og de sa at det ikke var så farlig. Iht flytting var du veldig avhengi av bil. Så kokte bilen og her er du ! Hva gjør dere med dette?

Mulig de tar alt, mulig de protistere. Mulig du truer med NAF advokat, eller vi kan komme fram til en løsning... Kan strekke meg litt.. Vi tar halvparten vær iht topp pakning .. ( tips..) det er lov og prøve!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være toppakningen som har skylda for at vannpumpa har røket og, kan ha blitt mere trykk i systemet enn tetningen er beregnet for.

Og har du kjørt bilen varm, så har du jo skyld sjøl.

Vær glad de vil bytte vannpumpa på reklamasjon du.

Det kan likegjerne være slange som lekker, og kjører du videre med lita vann, og den går varm så har du ikke fulgt med, da har du skylda selv, hvorfor skal du ikke behøve å følge med om du har bytte vannpumpe.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være det. Men skal legge til at jeg var hos VW i Harstad i sommer for å sjekke noe annet. Mens jeg var der fikk jeg dem til å sjekke vannpumpa siden det lak litt kjøleveske ved langkjøring. Da så de at det var mye rødt rundt vannpumpa slik at det mest sannsynlig var her vannet gikk ut. Var da på bilxtra verksted for å få det endelig konstatert, men mekanikeren der kunne ikke si det helt sikkert uten å pelle opp alt for å sjekke ordentlig, og det måtte jeg eventuelt betale for. Det ble ikke aktuelt da jeg skulle flytte å starte på skole.

 

Har kjørt mye med bilen, noen ganger bruker den mye kjøleveske, noen ganger lite. Sjekker alltid dette før langkjøring, men denne gangen startet kaldluft å blåse og den ble varm ved kjøring opp bakker osv. Kjørte forsiktig hjem og parkerte bilen. Dette var første gang den oppførte seg slik.

 

Ja, det kan være slanger osv. men stoler på verkstedet som har sjekket motoren i at vannpumpen lekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det stemmer, men skrev det som ett eksempel. Det er mye som kan skje under kjøring, og skjer der det noe du kan merke så skal du stoppe motor umiddelbart, ikke tror jeg du kommer noen veg, de er villige til å bytte delen uten bråk. Når det blåser kaldt i varmeapparat så tyder det ofte på at det er alt for lite vann på bilen og faren for motorskade er der. Og har forbruket av vann variert så tror jeg ikke det er vannpumpa, de blir i 99 av 100 tilfeller aldri bedre, men gradvis verre.
Da tror jeg du har hatt toppakningsproblemer lenge.

Mitt tips er rett og slett at jeg verken tror eller mener at du har rett på noe mere enn de tilbyr deg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår