Gå til innhold

Volvo 850 2.5 170hk for høy co!

Ranger emnet


keon2k

Anbefalte innlegg

Hei, har en volvo 850 2.5 170hk automat 1995 mod.

 

Fikk 13% høy co på eu kontroll !

 

Bilen går ujevnt ved bytte av motorolje (biltema møkk olje) røyker og lukter etter oljebytte. Byttet og lambdasonde o2 sensor (biltema lambda) men fikk ikke skrudd den helt inn. Ca 3-4 gjenger igjen å skru inn.

 

Noen tips? Kan det være dårlig olje som gjør at det er mye utslipp? Og at lambda ikke er skrudd helt inn i katalysatoren?

 

Bilen skal selges, har kjøper. Så må få den godkjent!

 

Har byttet plugger, motorolje (biltema 10w40 + filter) renset gassspjeldhuset og renset tomgangsregulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tror ikke skifte av motoroljen har noen negativ virkning eller med co-problemet på bilen din å gjøre. Forøvrig er ikke Biltema en oljeprodusent, og har derfor ingenting med motoroljenes kvaliteter å gjøre. Å kalle Biltemas oljer for "møkk olje"- faller derfor på din urimlige uvitenhet om motoroljer.

Motoroljer er å regne som ulovlige handelsvarer og produkter hvis de ikke tilfredsstiller internasjonale kvalitetsnormer,- dette er kvalitetsnormer ALLE kjente motoroljer tilfredsstiller. Biltema og deres salg av motoroljer er derfor helt uten ansvar og skyld for dine motorproblemer.

 Ny motorolje er som oftest tykkere enn den gamle, og kan i noen tilfelle skape et høyere kompresjonstrykk i motoren med dertil økt virkningsgrad og effekt på en slitt motor.

Jeg anbefaler deg derfor å kjøre en lang tur, slik at motorstyringen (motor-komputeren) kan absorbere de nye effektverdiene og tilpasse (justere) seg selv til de nye verdiene.

 

Forøvrig: Hvis lambdasonden ikke er skrudd helt inn på flensen til exhaustannlegget vil den som oftest avlese et for LAVT co-nivå.

 

Mvh,

powerseeker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men at det er ny motorolje. Kan det ha så stor effekt som at CO er altfor høy? Hele 13% istedenfor 0.5% som den skal være?

Tenkte å hive på litt E85 på tanken og eventuelt sitte på en ny bosch lambdasonde. Har lest at biltema lambdasonde gir feile signaler på volvo 850 så den får for mye bensin.

 

I dette tilfellet så kan vell dette stemme, siden det kommer svart røyk. Og at det var etter jeg satt på biltema lambdasonden den begynte å ujevnt på tomgang. 

 

Rett etter jeg hadde byttet olje og lambdasonde (biltema) så gikk den ujevnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke lamdasonden fra Biltema gir feile signaler. Jeg noterte at du ikke fikk skrudd den helt inn i exhaustanlegget, det er sannsynlig grunnen til at den går urent og har for høye avgassverdier.

Hvis lamdasonden ikke er skrudd korrekt helt inne i exhauststrømmen vil den avlese for magre verdier. Denne feilavlesningen trigger igjen motorens computer til å oppjustere bensintilførselen.

Der har du nok heller grunnen til at den får for mye bensin og ryker svart fordi motoren slipper ut for mye uforbrente gasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasonde skal skrues helt inn som Powerseeker sier, ellers kan det være lekkasje og pulsene i eksosen kan trekke luft inn. Sonden 'tror' da at AFR er meget høy og motor får mer bensin. Ellers kan jeg si at Biltema sine lambdasonder er av meget dårlig kvalitet. De fungerer, men har meget kort levetid kontra f.eks. Bosch sine. Er ikke unormalt at BT sine er defekte etter 1 år.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, har en volvo 850 2.5 170hk automat 1995 mod.

 

Fikk 13% høy co på eu kontroll !

 

Bilen går ujevnt ved bytte av motorolje (biltema møkk olje) røyker og lukter etter oljebytte. Byttet og lambdasonde o2 sensor (biltema lambda) men fikk ikke skrudd den helt inn. Ca 3-4 gjenger igjen å skru inn.

 

Noen tips? Kan det være dårlig olje som gjør at det er mye utslipp? Og at lambda ikke er skrudd helt inn i katalysatoren?

 

Bilen skal selges, har kjøper. Så må få den godkjent!

 

Har byttet plugger, motorolje (biltema 10w40 + filter) renset gassspjeldhuset og renset tomgangsregulatoren.

Er en ting du kan gjøre for og få ned Co før eu kontroll, er og dra den maks ut på gira rett før den skal vises. funker hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår