havardekul Skrevet Februar 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2014 Hei. Skal montere ekstralys på bilen, noe jeg aldri har gjort før. Så derfor er jeg ute etter litt informasjon og veiledning angående nettopp dette. Lysene er av typen Rigid E-Series 20" http://www.ekstralys.no/products/20eseries Blir å bruke det medfølgende ledningsnettet som består av rele og bryter. Stemmer dette:? 87 - til ekstralyset86 - fjernlys-tilførselsledning85 - bilens jord30 - sikringsholder/batteri Hvor skal jeg hente styrestrømmen fra? Er det bare å klippe av + ledningen som går til fjernlysene og lodde sammen de tre punktene, eller bruke en såkalt "strømtyv"? Jeg må vell også trekke denne ledningen inn i bilen for å montere bryter, som deretter trekkes ut til releet igjen. - Takk på forhånd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Februar 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2014 Høres riktig ut. Strømtyv er fy fy. Lodd deg inn på +12V kabelen som går til fjernlyset. Denne kabelen kan du også sette bryter på om du vil ha bryter på lyset Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2014 Normalt sett er det både enklere og bedre å droppe bryter på de ettermonterte ekstralysa, men iom. at du setter på en Rigid, som er kjent for å være kraftig anbefaler jeg deg å ha bryter på den, ellers vil du ikke kunne bruke fjernlys i tett snøvær og tåke Ang. koblingspunktene på relè, så stemmer det. Du må gjerne legge ut et bilde av lysbildet når den er montert :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havardekul Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2014 Takk for hjelpen. MEN, hvordan skal bryteren kobles? 3 = Jording? 2 = Styrestrøm? 1 = Til 86 på rele? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Februar 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2014 1 - inn (styrestrøm) 2 - ut (til rele) 3 - gnd Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2014 Fra fjernlys til stikk 1Fra stikk 2 til relèStikk 3 til jord,Hvis det ikke er nødvendig med lys i bryteren kan du sette styrestrømmen rett inn på relè og bryteren på jordings ledningen. (OBS, kun relè, ikke jordinga til lyktene)Da slipper du å dra 2 ledninger inn i bilen. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FerrariF40 Skrevet Februar 4, 2014 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2014 Det måler du deg frem til. Mest sannsynlig er 2 felles og 1 eller 3 er etter bryter. Eller den ene er minus inn dersom det er lys i bryteren. Bryter skal inn i serie med spolen på reléet, altså til 85 eller 86 på relé. Om du tar den på pluss- eller minus-siden er ett fett, men om du henter minus inni bilen slipper du dra spenning fra lysene inn i bilen og via bryter og tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havardekul Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2014 Da er jeg blitt klok på dette. Takk for hjelpen folkens. Lys i bryteren er ikke nødvendig i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg