Gå til innhold

EU kontroll med en del 2er feil

Ranger emnet


MarkusEB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt bilen min på EU-kontroll og fikk påpekt en god del bemerkninger, hadde en del 2er feil:

- Ventil sitter fast
- Mer enn 25% rust på en side av skive, innside begge sider foran

- Bremserør svekket pga rustangrep. Bak inn på lasteventil

- Slitt frontvindu (har ikke noen steinsprut)
- Nærlys-feil instilling/lysbilde

- Batteri ikke festet

- Foraksel - defekte drivaksler , høyre side

- Slitt bærekule begge sider foran

- Lekker motortje 

 

Vil naturligvis gjøre dette billigst mulig, og lurer derfor på om noe av det overnevnte er enkelt å fikse selv, med llitt forklaring(?).

Hvordan gjør jeg det, og hva trenger jeg?

Evt. er det noen som kan gi en ca pris på hva dere tror dette vil koste å fikse på et verksted? Setter pris på raskt svar. Takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har hatt bilen min på EU-kontroll og fikk påpekt en god del bemerkninger, hadde en del 2er feil:

 

- Ventil sitter fast - Lastavhengig ventil? Kan kanskje løsnes ved å smøre opp og bevege på den med fingrene, evt. kjøp ny.

- Mer enn 25% rust på en side av skive, innside begge sider foran - Kan hende det holder å pusse vekk rust og møkk fra glideflatene til bremseklossene, evt. nye skiver og klosser.

- Bremserør svekket pga rustangrep. Bak inn på lasteventil - Må byttes, fåes kjøpt ferdig bøyde rør med nipler ellers så selger biltema kobberrør som du kapper, bøyer , koner og monterer nipler.

Kjøpe ferdig er billigst hvis ikke du har koningsverktøy.

- Slitt frontvindu (har ikke noen steinsprut) - Noen annonserer med polering av frontrute, det er bare tull. Ruta må byttes.

- Nærlys-feil instilling/lysbilde - Justering av lys, gjøres på 10 min. av ett verksted med lysjusteringsapparat.

- Batteri ikke festet - Det skal være ett feste til batteri i alle batterikasser, mangler det fåes det kjøpt hos merkeforhandler.

- Foraksel - defekte drivaksler , høyre side - Denne har jeg vanskelig for å forstå. Tror heller de mener defekt(e) drivknuter. 

- Slitt bærekule begge sider foran - Er det løs bærekule er jobben fort gjort, men det kreves forstillings kontroll/justering etterpå.

- Lekker motortje - Først må lekkasjen lokaliseres.

 

Vil naturligvis gjøre dette billigst mulig, og lurer derfor på om noe av det overnevnte er enkelt å fikse selv, med llitt forklaring(?).

Hvordan gjør jeg det, og hva trenger jeg?

Evt. er det noen som kan gi en ca pris på hva dere tror dette vil koste å fikse på et verksted? Setter pris på raskt svar. Takk på forhånd! 

 

 

Nærlys kan du justere selv også, men råder deg til å gjøre det på ett verksted.

Skal du gjøre det selv, parker foran en vegg og juster det lyset som er feil ned/opp til det er på linje med det andre.

 

Å bytte drivknute kan ta alt fra 1,5t til 6t avhengig av hvor flink du er og hvor godt ting sitter.

 

Som sakt, er det løse bærekuler er det enkelt og bytte, men krever forstillingskontroll.

Må bærearmen byttes er det ikke kritisk å ta forstillingskontroll, men jeg anbefaler det likevell.

 

Hvis du hadde bilen din til PKK på ett verksted kan du spørre de om et tilbud.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår