Gå til innhold

Demontere takbøyler


Berla2

Anbefalte innlegg

Jeg har to takbøyler på min berlingo 2000 modell, som har stått på siden bilen var ny. Den fremste er begynt å bli løs, noe som får meg til å tvile om jeg skal ta sjansen å ha last oppå.

 

Jeg har pirket ut "lokket" på siden så jeg kommer til en skrue som sikkert må løsnes.

Men det jeg lurer på er om denne skrua er vanlig unbrako, eller en egen type?

 

 

Jeg har prøvd med unbrako, men får ingenting til å passe... 

 

ønsker å eventuelt stramme skruene så bøylene sitter, eller bare demontere og kjøpe nye.

 

Dersom det er en egen type spor, hvor får jeg kjøpt noe som passer?

 

Håper på raskt svar, da jeg ofte er avhengig av å ha last på taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte torx på disse, noen ganger må du ha torx-bits av den typen som er hul i midten. Tipper det bare er å stramme skruene som skal til, de kan  løsne med tiden pga vibrasjoner og slikt. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som torx, isåfall må sporet være slitt vekk...

Syns mer det ligner på en 5-kant, og så vidt jeg vet så er unbrako 6-kant...

Men jeg har aldri vært borti 5-kant skrujern...?

 

Ingen andre som vet hvor jeg kan få tak i passende bits/skrujern til dette?

Sist jeg skulle sikre last løsnet den fremste bøylen helt. Jeg er helt sikker på at det er 5-kant spor som er på skruene. 

Er også litt avhengig av å ha riktig spor, da noen skruer er rustet fast litt, trenger da noe jeg kan ta i litt med, i kombinasjon med rustløser...

Det er også nokså trangt inni der skruene er, noe som gjør at jeg ikke kommer skikkelig til med tang eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5 kant nøkkel i disse stativene.... og den eneste jeg har sett som passer er originalnøkkelen.

 

Er det den frammerste som er løs??? vi har mista to originale framre lastestativer på berlingoene vi har hatt, og hadde ei stri tørn med å overbevise citroenverkstedet om at dette var et problem... Dersom det er løst er det ikke umlig at du bare kan ta tak i foten og trekke den rett ut mot bilsida og løfte den løs, det gjorde iallefall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den fremste som er løs ja. Originalnøkkelen har jeg ingen anelse om hvor den kan befinne seg...

 

Muligens jeg kan prøve å dra den av slik som du sier ja, men ønsker uansett en erstatning. Den bakerste liker jeg ikke helt tanken på å måtte bytte da det er montert arbeidslys på den.

Så vet du om det er mulig å få tak i de samme originalbøylene? 

 

Alternativ 2 blir jo å røske av begge, for så å kjøpe et nytt sett med bøyler. Men da må jeg finne en ny løsning til lysene...

 

Å bare kjøre med den bakerste er uaktuelt, da jeg er avhengig av å kunne frakte en plank eller to iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor jeg kan få tak i bøyler til min berlingo?

Hadde vært gøy med et slikt stort stativ som jeg ser på nyere varebiler, men vet ikke om det er mulig å skaffe til en 2000-modell...?

 

Trenger ikke være samme bøyler som de som står på, men vil helst at det skal holde en 100kg. 

Dersom noen har en type bøyler/stativ å anbefale er det bare å komme med det... 

 

Har enda ikke fått strammet bøylene. Det lokale verkstede prøvde seg fram også, men uten resultat. Har nå dratt av den fremste, og regner med jeg skal klare å dra av den bakerste også dersom jeg får tak i nye...

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

beklager seint svar, men jeg er ikke så ofte innom her.

 

det kommer noen sånne takgrinder både nye og brukte på finn innimellom.... bare å følge med... du kan bruke fra 1996til 2007 modell.

f.eks: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46593820&searchQuery=berlingo%20takstativ

 

Jeg har Thulebøylerpå min, og det har funka helt suverent fra dag en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt fram og tilbake på hva jeg skulle gjøre, bestemte jeg meg for å bare kjøpe noen nye.

Kjøpte Thule sin billigste stang, slik at jeg med litt bedre samvittighet kunne bore to små hull til arbeidslysene...

Garantien borte jeg vel vekk i samme slengen...

 

 

Selv om den bakerste "originalbøyla" fortsatt satt greit fast fikk jeg røsket den av med håndmakt.

De nye Thule bøylene virker mye mer solide enn de gamle, og nå har jeg i det minste en nøkkel som passer dersom de skulle løsne.

 

Fant i det minste ut at nøkkelen til de gamle bøylene heter "pentagon". "Hexagon", også kjent som unbrako, er altså sekskant, mens pentagon er femkant. 

Uansett så er denne pentagon noe sjelden i butikker, og må, etter det jeg har funnet ut, bestilles fra utlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen dumt valg... mine var dratt i bunn, jeg tok de likevel av med håndmakt.... Verkstedet jeg brukta da avfeide meg flere ganger med at jeg ikke hadde skrudd til stativet...

 

pipa fikk en annen låt når jeg tok med verksmesteren ut  og ba han sette på stativet for meg.... og tok det av uten å løsne.... Jeg skjønner ikke at disse originalstativene er lovlige i det hele tatt... når jeg bytta verksted fikk jeg vita at dette var et kjent problem, og at de ikke anbefalte originalstativene.

 

Thulestativene dras ned mot taket istedet for mot hverandre, så de sitter godt. Tror ikke d trenger bekymre deg om boltene du har borra igjennom... før skjøta man stativenemed en liten profil som gikk 10 cm inn i røret på hver sida av skjøten, og borra inn 4 M6 vognbolter på biler med bredt tak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns originalstativene rett og slett så og kjentes pinglete ut. At de skal klare 100 kg fordelt på to bøyler syns jeg ihvertfall blir litt skummelt. 

Stoler ihvertfall mye mer på de nye Thule stativene da de sitter godt uten noe som helst slark, og at stanga i det hele tatt kjennes mye mer solid ut.

 

Tror det skal gå fint med boltene. Har borra de inn på utsiden av føttene, slik at jeg ikke svekker den delen som lasta ligger på. Har også lagt en liten gummipakning rundt hullet mellom skive og stang for å forhåpentligvis unngå at så mye vann trenger inn i hullet.

 

Men vil ihvertfall ikke anbefale så stor last på de originale stativene selv om det skal klare 100 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår