Shitblast Skrevet Desember 10, 2013 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2013 Jeg var trøtt og dum, og satte reservebatteriet i baklengs, dvs. kortslutta det mot karosseriet et par sekunder og drepte dynamoen. Jeg tenkte å dra på huggeriet og finne en ny; hvilke biler kan jeg velge blant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shitblast Skrevet Desember 10, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2013 Oppdatering: Dynamoen gir 12,5 volt spenning på polene sine. Dette høres svakt ut for meg; skikkelig ladespenning burde vel ligge over 13. Jeg antar at ledningene mellom dynamo og batteri er brent av. Ferdigladet målte batteriet 13,7, når satt i bilen og koblet til 12,6. Med bilen i gang er spenningen 12,3. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 10, 2013 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2013 Fulladet batteri skal ligge på 12,5v+Ladespenning på tomgang bør ligge på 13,7v-14,4vLigger den på 13,7v ved tomgang stiger den normalt sett opp imot 14,4v ved 2000 rpm :) Hva som er skjedd er vanskelig å si uten å feilsøke, men er mulig du har kvekt noen dioder i dynamoen, evt tatt noen ledninger. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shitblast Skrevet Desember 11, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2013 Vel, jeg får skaffe en ny dynamo og gå over ledningene. Hvilke biler har matchende dynamo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shitblast Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2013 Ved nærmere inspeksjon (godt lys) viste det seg at røyken kom fra kabelklynga på toppen av startmotoren, ikke fra noen av de to kontaktene på girkassen. Jeg målte kontinuitet mellom + og - hovedfestene - 1350 - vet ikke hvilken enhet dette er. Det var kontinuitet i alle tre ledningene fra plusspol til dynamo - en stor og to små. Det var ingen synlig varmeskade på noen av kablene over startmotoren, men noe må det jo ha vært med røyken som kom. Jeg fikk ikke kontinuitetstestet den andre store kabelen som går over startmotoren, som bla. inneholder gløding og lavtrykksbryter for oljetrykk. Jeg oppdaget kontinuitet mellom plusspol og skroget av dynamoen - 586 - det skal vel ikke være kontinuitet her? Jeg koblet dynamoen fra pluss-siden på batteriet og målte igjen kontinuiteten mellom polene, 1806. Det synes for meg å være enda en overledning i systemet. Jeg frikoblet alle klips-koblingene jeg kunne finne i motorrommet, inkludert de to koblingene til girkassa. Jeg påviste kontinuitet mellom de to ytterste kontaktene (totalt tre) i speedo/tacho-koblingen. I den andre koblingen til girkassen var det kontinuitet mellom de to kontaktene der - 550. Jeg sjekket radioen, og fant at 10 A-sikringen der var avbrent. Jeg koblet alt unntatt dynamoen tilbake og startet opp bilen, som startet pent. Nå virket igjen speedometeret, mens de andre feilene var som før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shitblast Skrevet Desember 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2013 Jeg ladet opp batteriet og satte det tilbake i bilen etter å ha koblet fra kabelen til dynamoen. Jeg målte spenningen straks jeg hadde koblet til batteriet, og så 2,5 timer senere. Spenningen var 12,89 ved begge anledninger, altså ingen endring. Dette betyr vel at dynamoen kortslutter batteriet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 14, 2013 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2013 Det betyr at det ikke er noen kortslutning på daværende tidspunkt. Hvis batteriet blir tappet når kabelen til dynamoen blir koblet til, er det tydelig at det er blitt en jordfeil i dynamo'en. Hvis du måler motstand på "B+" på dynamo og mot "- pol" på batteriet, skal du få uendelig motstand, hvis alt er i orden.Kan også måle mot motorblokk evt. chassie istedenfor batteriets minuspol. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shitblast Skrevet Desember 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2013 Takk for svar igjen, Jesper. Jeg antar at B+ er dynamopolen som kobler mot batteriets + pol. Jeg kontinuitetsmålte altså mellom den og metallskallet på dynamoen, som igjen er skrudd fast i blokka. Der fikk jeg 586. Jeg antar at dette betyr 586 Ohms motstand gjennom dynamoen, hvor det altså skulle vært uendelig motstand. Jeg kommer til å måle slik du anbefalte litt senere i kveld. Jeg tar en tur til hoggeren, og prøver å finne en "ny" dynamo. Vet du kanskje hvilke andre biltyper som har tilsvarende dynamo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 14, 2013 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2013 Stemmer, B+ er den som skal til batteriets + pol :)Den måten du målte på blir det samme som om du måler batteriets - pol, motor og chassie.Du kan konkludert med kortslutning i dynamo.Dessverre så vet jeg ikke om noen biler som har samme dynamo. Men du kan lese av delenr. på dynamo og kontakte en lokal hugger (eller fler) å høre om de har :) Her er en link til "NBF Bildeler" Har valgt Golf 3 og Dynamo for deg, finner du ut hva den heter, kanskje du finner den her :) http://www.nbfbildeler.no/templates/partinfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=4900&Model_Id=4912&Part_Id=7405 Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shitblast Skrevet Desember 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2013 :) Ifølge findpart.org kan omtrent alt av volkwagen og seat av samme årgang brukes, så da lar det seg nok ordne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg