Gå til innhold

Eberspræcher starter ikke

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en T4 2,5 tdi med eberspræcher som skal starte av seg selv, men det gjør den ikke. Fant ut at tidligere eier har koblet om slik at den ikke har temperaturføler, men kun en bryter inn på ledningene der tempføleren skal være. Litt undrende til om det virker. Tempfølere pleier å være en termistor som endrer motstand etter temperaturen. Er det noen som vet om det skal gå å kortslutte for å gi signal til den at den skal starte. Jeg har tatt ut enheten og sjekket at vifte og glødeplugg virker. noen som vet om det er dieselpumpe i enheten, eller om den er ekstern?

Audi A6 Quattro 2006

V6 Bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på så mange av spørsmålene dine, men vet det finnes ganske utførlige reparasjons manualer å få kjøpt for en billig penge på ebay.co.uk.

 

Vet også at det er ganske vanlig å sette på en bryter på eber'en for å hindre at den starter på korte turer. Dette gjøres fordi de ikke tåler det; de soter visst igjen hvis de ikke går lenge om gangen.

 

Uansett får du ha lykke til!

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå funnet ut litt. Betegnelsen på min er Eberspræcher Hydronic D3W Z og er en enhet som gir 3000W (når den virker)

Den har ekstern bensinpumpe og den starter ikke, så der må jeg lete etter feil.

Jeg forsøkte å bestille ny temperaturføler på VW men de kan ikke finne den på sine tegninger og kan derfor ikke skaffe den, men det trenger jeg ikke for jeg har funnet ut at den skal starte dersom jeg bare kortslutter ledningene og med en bryter i bilen som virker skal jeg da kunne slå den på når jeg ønsker det. Det skal da gi 12 V inn til enheten, noe som er et startsignal. 

Audi A6 Quattro 2006

V6 Bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først det beste tipset - meld deg inn på vwbus.no

Er lassevis med tråder hvor D3WZ er omtalt der.

 

Deretter litt å tygge på:

Den skal ha 12v og jord, samt 2 signal på 12v (ett fra D+ på dynamo, og ett fra tempbryter eller bryter som mange har montert)

2 ledninger går ut til dieselpumpa, som er montert i forkant av tank, under bil. Her kan du finne avrusta kabelsko - da starter den naturligvis ikke.

Deretter, har du testa glødeplugg med å gi 12v på den? eller har du ohmet den? Den skal nemlig ha bare 8v, og har du kobla 12v på den så kan den være død nå.

Du har også mulighet for at det kan være vifta som er fast (om den har stått lenge kan det skje) selv om det er veldig sjeldent at disse har andre problem enn glødeplugg, og av og til kontaktmangel på dieselpumpa.

Deretter kan det jo også være andre feil på selve brenneren.

 

Ikke bry deg med å få tak i temp-føler, grunnen til at bryteren er montert, er at man bruker å slå den av (for ikke å starte) når man bare skal ha småkjøring (under 10 min) da dette er ugunstig for varmeren. Når den starter bør den gå minst i 20 minutter, for ikke å sote ned. Om den soter ned så vil den ikke starte.

Varmeren stopper uansett når motor har driftstemperatur så om man starter den når det er varmt ute så gjør heller ikke det noe. Er gunstig om den startes et par ganger i løpet av sommeren uansett.

Skulle du likevel ha lyst på den, send meg en PM så skal du få noe mer info. (jeg har denne montert uten bryter, har heller aldri hatt problem med nedsoting av den grunn...)

 

Alle mislykkede startforsøk logges, og etter et visst antal mislykka startforsøk vil den gå i lås. Da må den låses opp vha diagnoseutstyr til eberspächer. Bosch verksteder bruker å ha, enkelte vw merkeverksted har, og trolig har de fleste meca-verksted. (Meca er forhandlernettet til Eber)

Mine biler: 2000 VW Caravelle 2.5TDI comfortline og 1994 Audi 100 2.5TDI ABT

Selges: -95 VW Caravelle 2.4D og -02 VW Transporter 2.5TDI

Selger deler fra: -97 Audi A4 Avant, -88 Mazda 626 2.0i 16v, -85 BMW 320i (noe igjen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår