Gå til innhold

Deres tips til pendlerbil

Ranger emnet


Kimso

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har idag en jobb hvor jeg kjører egen bil på kjøregodtgjørelse. Kjører rundt 10-11.000km direkte i jobben, og med til og fra samt litt privatkjøring er jeg nok på godt over 20.000km i året, kanskje nærmere 25.000km.

 

Kjører i dag en 2004 Audi 1.8T MLT Avant og det er klart at denne er litt dyr å kjøre i lengden.

 

Så er på utkikk etter eventuellt en ny "pendlebil". Jeg står mellom et par valg. Enten kjøper jeg en diesel stasjonsvogn i samme "klasse" som Audien jeg har og bruker den som pendlebil, ellers lar vi Audien bli konebil og jeg kjøper meg en mindre dieselbil som jeg bruker for det meste i jobb.

 

Har dere noen tips? Altså både en stasjonsvogn som kan fungere som rimelig pendlebil, opp til 120-130.000kr klassen, og evnt. også en liten "drittbil" som kan brukes i jobb. Begge to bør være diesel, hvis de skal pendles med.

 

Når det gjelder stasjonsvogn har jeg tittet på Golf 2008 1.9TDI og Passat 2006-7 1.9-2.0TDI, noen synspunkter på disse eller andre gode alternativer?

 

Hva ville dere kjøpt?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25'000km i året er ikke sånn ekstremt mye, men ser poenget ditt.

 

Mitt råd er, behold Audi'en og kjøp en Caddy 1.9TDI som pendlebil, siden det ikke virker som om du setter noen spesielle krav til pendlebil :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Er blitt meget glad i Audien, men har hørt så mange har problemer med MLT kassen så har blitt litt nervøs for at den skal ryke etterhvert. Andre her som vet om det har vært et stort problem på de?

 

Hvordan er Caddyen når det gjelder kvalitet da? Og vedlikeholdskostnader? Andre biler du kunne anbefalt også? Satt ikke noe krav men kunne vel gjerne tenkt meg ikke varebil tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke til å stikke under en stol at de MLT kassene ikke er veldig holdbare nei..

 

Styr hvertfall unna Passat 06-09mod. De ruster som fy, og håndbrekket er dyrt å fikse når det ryker. 2.0l Tdi motorene sliter med dysene (dekkes nå 100% av fabrikken, men kjedelig med motorstopp fordet..)

1.9Tdi (Golf, Passat, Caddy osv) uten partikkelfilter, motorkoder BXE, BXF, BKC sliter med turboer som ryker, samme gjør 2.0l Tdi motorkode BKP, BKD, BMN. 

 

Så, skal du ha diesel er de beste motorene 1.9Tdi motorkode BLS (105hk) eller 2.0l Tdi motorkode BMM (140hk).

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan er Ford Focus 2006 med TDCI motoren, kvalitetsmessig? Er det mye rustproblemer med disse eller andre kjente problemer? Eller burde dette være en rimelig stasjonsvogn som skulle gå noen år vanligvis?

 

Ser man kan få en 2006 modell til snaue 60.000kr som ikke har gått alt for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår