Kvikklunch Skrevet Oktober 13, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2013 Hei. Jeg skal bytte olje og oljefilter på bilen min til helga som kommer. Dette har jeg aldri gjort før, så jeg lurer på om det er noe spesialverktøy eller lignende jeg burde ha? Har kjøpt inn olje og nytt filter, så det har jeg. Og hvordan skal jeg gjøre det? Tappe olja først, skru ut filteret, sette inn nytt filter og fylle opp med olje? På forhånd, takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 13, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2013 Iallefall på min bil så bruker jeg denne:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Oljefilteravtrekker-12976/ Jeg kjører først bilen og olja varm. Så skrur jeg ut bolten under bilen på bunnpanna. Går inn og tar meg 5min til alt har kommet ut. Så skrur jeg av filteret. Smører pakkningsringen på det nye filteret med litt olje (ha litt på fingern og smør på). Skrur på filteret. Bruker KUN håndkraft der. Så skrur igjen bolten på bunnpanna. Kan også bytte messing skiva som sitter der om det ikke er gjort på en stund. Så er det bare å fylle oppi olje. Sjekke på pinnen. Er den på maks så start bilen og la den gå litt. Sjekk nivået igjen og etterfyll om du trenger det. Sjekk også olja etter noen 10 talls mil. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvikklunch Skrevet Oktober 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2013 Takk for svar. Så jeg trenger ikkenoe verktøy for å feste det nye filteret? Det holder altså bare med håndkraft? Forrige eier av bilen nevnte til meg at han hadde opplevd på andre biler at oljefilteret hadde løsnet litt når han bare strammet til med håndkraft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 13, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2013 Er man svak så bruk verktøy, har man muskler så klarer man å feste filteret. Jeg har aldri hatt problem med løst filter. Jeg bytter 2 ganger i året ;) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvikklunch Skrevet Oktober 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2013 Takk for hjelpa :) Da satser jeg på at jeg får det til :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 13, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2013 Hvilken olje skal du bruke om jeg får spørre? :) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvikklunch Skrevet Oktober 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2013 Mobil 2000 10w40 var det jeg kjøpte :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 14, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2013 Oljefilteret skal ikke skrus hardere til enn at en utrent dame kan klare det ;) Det skal være mulig å skru det løs igjen en gang ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvikklunch Skrevet Oktober 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2013 Hehe, du sier noe der ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvikklunch Skrevet Oktober 19, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2013 Hvor skal jeg gjøre av den gamle oljen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 19, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2013 Den fyller jeg på kanne og setter ved siden av søppeldunken, søppelbilen tar imot spesialavfall som olje, maling osv - hvertfall her. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Oktober 19, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2013 Karmøy er ein av få kommunar som ikkje driv med kildesortering. Alt blir kjørt til Sverige. Det var ein lastebil fullasta med søppel som kvelta ned i ei elv, på vei til Sverige for ikkje så lenge si. Spesialavfall skal leverast til ein godkjent miljøstasjon. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 19, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2013 Karmøy er ein av få kommunar som ikkje driv med kildesortering. Men du hendelse så praktisk - for meg ;) Ingen sortering av rest- og matavfall, og søppelbilen tar med alt mulig dritt man setter ut ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvikklunch Skrevet Oktober 21, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2013 Byttet oljen og filter uten problem igår. :) Var overraskende enkelt :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg