fagerdal94 Skrevet Oktober 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2013 Hei! Noen her som har erfaring med og skifte støtdempere på Passat 3BG? Er en 2003 modell det er snakk om. Står coilovers på nå, men er både et herk og kjøre med og justere, så vil ha på orginalfjærene som jeg har liggende. Begynte i sted og skulle skifte, men ga meg ganske fort, siden jeg aldri har gjort det før og må ha bilen ferdig i morgen kveld. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg gjør det? Sitter jo to stag (husker ikke hva di heter) oppe i kransen som sitter fast i motorrommet, må jeg ha løs disse, eller klarer jeg og skru av demperen ved og bare sku løs kransen, og vippe demperen utover? Og må jeg ha fjærstrammerne på mens jeg monterer di orginale? Og ta dem av når jeg har fått den i bilen? Må beg skru av stabilisatorstagene for og greie ov få nedre bærearm så langt ned at jeg får ut den gamle og inn den orginale? Dårlig forklart, men håper noen forstår... Takker for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2013 Se HER, forklarer nok mye av det du lurer på ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 7, 2013 Denne bruker å sitte noe jævli. Et tips jeg fikk var å løsne de 3 i motorrommet som holder øverste "plata" til bilen. Så skru av nedre feste på støtdemperen. Da vil du kunne dra ut øverste plata såpass mye at du kan skru av de 2 armene inne ved støtdemperen. Det er lettere enn å løsne de der hvor bilde viser. Jeg har ikke prøvd det selv enda, men jeg skal også av med et senkesett nå om ikke så lenge. Da skal jeg prøve det Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Passat05tdi Skrevet Oktober 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2013 Foran gjøres det slik: Skru først ut skruen i bunn av demperen, den som går inn i den nedre bærearmen. Deretter må du få en person til å stå på toppen av bremseskiven, og presse bærearmen ned, slik at demperen går over bærearmen og står fri. Så åpner du panseret, og fjerner dekselet som dekker batteri osv. Her har du de 3.stk boltene på hver side som fester hele toppen av demperen. Disse trenger du IKKE å skru ut! Men i nærheten der, på hver side så ser du 2.stk små "gummipropper" som du vipper opp med f.eks et flatt skrujern (Disse sitter veldig fast). (Mulig disse er tatt av, siden det allerede har vært coilovere på din bil). Det er en mutter under hver "gummipropp" som du skrur ut. (Tror det er 13mm). Når du skrur ut disse 2 mutterene, så kan du trekke demperen, med fjæren rett ut. (Likt på fører og passasjerside). Noen av "gummiproppene" er vanskelig og komme til. Men det går. Ikke nødvendig og løsne bolten gjennom de øvre bærearmene. Bak: Hvis du har løftet opp begge sider bak, så kan du løsne skruen i bunn av hver demper, så detter bakenden av bærebrua ned. Slik at du bare kan plukke ut fjærene. Eller så kan du løsne en side, og presse ned, sånn at du får plukket ut fjæren. Demperene får du ut ved å løsne 2.stk bolter i toppen (tror det er 13mm). Håper dette hjalp litt :) Siter VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2013 Måtte ut i bilen å sjekke om det var det på min A6 (C5). Og det er faktisk to gummipropper der. Jeg skal også bytte demper og fjærer på min. Dette sparer deg for MYE tid og arbeid om du kun trenger å løsne på denne. Vurderer å lage en liten guide på hvordan man kan bytte støtdemper og fjærer på en enklere måte enn de guidene som ligger på nettet. Om det viser seg at man kan gjøre det på den måten Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2013 Måtte ut i bilen å sjekke om det var det på min A6 (C5). Og det er faktisk to gummipropper der. Jeg skal også bytte demper og fjærer på min. Dette sparer deg for MYE tid og arbeid om du kun trenger å løsne på denne. Vurderer å lage en liten guide på hvordan man kan bytte støtdemper og fjærer på en enklere måte enn de guidene som ligger på nettet. Om det viser seg at man kan gjøre det på den måten *LIKER :)* Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stambo Skrevet Oktober 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2013 Har montert justerbart på 6 eller 7 3bg er nå, og tatt alle på mutterne under gummiproppene, så ingen problem det :) Siter - Skoda Octavia RS TDI 2007 - Toyota Corolla Ke70 1980 <Low, wide and slow> x VW Polo TDI Sport Edition 2001 Low Cars Make Them Boobies Bounce <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2013 Litt rart, for både Møller og Mekonomen verksted har sagt at den værste jobben er å få ut bolten som sitter ytterst på de øvre armene. Og eneste mulighet for å få ut støtdemperen er å løsne på den, og de 3 boltene som sitter i motorrommet som holder hele toppen. Men da det er så lett som Stambo og Jurigs sier så blir det fort en lett jobb. Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Passat05tdi Skrevet Oktober 10, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2013 Jeg monterte justerbart senkesett på min Passat 3bg, da brukte jeg metoden jeg beskrev tidligere i tråden, og det gikk veldig greit :) Eneste som kan være problematisk er å komme til alle gummiproppene. Jeg mener det var 1 gummipropp på førersiden som var vanskelig. Pga to bremserør som går over gummiproppen, som dermed gjør det vanskelig og komme til. Rørene går til abs-pumpa. Men her kan man bare følge rørene ned, skru de av ved abs-pumpa, deretter vippe de oppover, slik at det blir lettere og komme til :) (Bare husk og legg en fille eller lignende rundt, som kan tørke opp bremsevæsken som renner ut, samtidig som at filla brukes til å tette endene av bremserørene, slik at det ikke lekker mye bremsevæske ut). (Husk å sjekk at rørene blir fylt med bremsevæske igjen før man skrur de på, slik at det ikke blir luft i systemet. Se at det renner bremsevæske ut av enden før du skrur fast rørene). Mulig det er lettere og komme til på andre motorer, min var en 1.9 tdi :) Siter VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gizmo Skrevet Oktober 11, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2013 Har montert justerbart på 6 eller 7 3bg er nå, og tatt alle på mutterne under gummiproppene, så ingen problem det :) Jeg gjorde det samme. Myye lettere. :m'm: Siter http://www.kontrastforum.org Et allsidig forum (uten bil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.