Gå til innhold

Hva blir beste løsning for DAB+, bluetooth for mobilen og eventuelt navi for en Golf?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Golf Plus til fruen (nei, vi er ikke pensjonister, hun liker bare å sitte høyt når hun kjører etter mange år med Chevrolet Suburban...), og den har det kjipe RCD 300-anlegget, altså bare FM-radio. For DAB-entusiaster holder jo ikke det i det hele tatt, så jeg må få byttet greia fortest mulig. En mulighet er selvsagt å få tak i en nyere RNS 315, og det var en på Finn nylig til tre høvdinger, men jeg var for treig (hovedsakelig fordi jeg da ikke hadde kjøpt bilen ennå og ikke var helt sikker på hvilken modell jeg ville ende opp med). I øyeblikket ligger det bare en til 9000 (!), og det er veldig langt fra aktuelt. Jeg har tidligere montert en RCD 510 som jeg kjøpte på eBay fra Storbritannia i Touranen jeg kjører, men den har ikke DAB+, bare helt vanlig DAB. Da mister jeg en del kanaler, og flere vil det bli, for etter hvert skal jo alt over på +. Har noen en god idé til et alternativ? Det bør være noe som låter brukbart (vel, alt er relativt, jeg beholder nok de originale høyttalerne...), ikke ser jalla ut (så løsninger som ikke er 2 DIN blir neppe aktuelt) i tillegg til at det har de funksjonene jeg vil ha. Det bør også kunne brukes på multifunksjonsrattet i bilen. Tips mottas med takk!

Endret av MediaSUV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bestilte pioneer AVH-X3500DAB i dag hos bilradiospesialisten den kostet 3998kr men da er ryggekamera til 1890kr som også er fra pioneer innkludert, de selger også denne på møller bil i stavanger til 3395kr men de er utsolgt og får ikke inn nye før 14dager.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men den blir nok i dyreste laget. Og for å utnytte en sånn spiller fullt ut, burde jeg vel byttet ut høyttalerne, og det er ikke aktuelt. Regner ikke med å ha bilen mer enn 2-3 år, maks. 3000-4000 kroner er nok heller det området jeg vil opp i.

 

Nei, du må ikke bytte ut høytalerne. Originale høytalerne tåler mer enn hva det originale spilleren klarer å gi. Det å kun bytte spiller gir mye bedre lyd med en gang.

 

Jeg har byttet spiller i en 04 Touran. Gikk fra en original spiller til en 2DIN pioneer spiller. Lyden kan ikke sammenlignes ;)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje alltid bare å bytte spelar. På nokre bilar styrar du fleire ting på den same enheten, for eksempel radio, cd spelar, klimaanlegg, følg meg heim lys, gps, innebygd telefon...

Eg kan vel ikkje bare bytte spelar på ein s40/v50?

 

Ei anna løysning er skjult adapter, med ein antenne i vindue og ein fjernkontroll som ligg og sleng.

Og lyden blir vel også så som så med adapter.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainman, den prisen var ikke verst! Riktignok ikke navigasjon på den (uten en dyr ekstraenhet), men vi har jo TomTom på Android-mobilene. :) Kan ikke du melde tilbake når du har fått montert den og si hvordan det ble, med rattkontroll og sånt? Og om det er "plug and play" eller "plug and pray"? ;) Hva slags VW er det du har, forresten?

 

TKarlsen, jeg fikk også den virkningen i min Touran 2006, men jeg gikk fra en original RCD300-spiller til en RCD510 med DAB, og den låt klart bedre. I tillegg til at jeg endelig fikk inn Alltid Nyheter igjen... Jeg hører bare på musikk i bilen når jeg er absolutt nødt fordi det ikke går noe interessant på Alltid Nyheter eller P2. Skal jeg virkelig høre på musikk, bruker jeg heller hjemmeanlegget. Færre kompromisser med et godt anlegg med romkorreksjon enn i en bil. Problemet i en moderne bil er jo bassen. Det koster ganske mye å kjøpe tilpasset basskasse til reservehjulsbrønnen, og det er irriterende å ha en løs subkasse stående i kupeen. Mye lettere da jeg bygde spesialkasse med to 12" JLAudio til Chevy Suben jeg hadde før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den spilleren fra pioneer har mye bedre lydkvalitet enn rcd-510, bare så det er sagt, selv på de orginale høyttalerene, men til ditt bruk så spiller vel ikke det så mye rolle kanskje, iom at du ikke "lytter" til musikk i bilen... Bruk heller en streaming radio fra mobilen din hvis du har BT, AUX eller lignende ;)

Hva skjer hvis du har en cd i spilleren, og trykker 2 ganger på CD knappen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TKarlsen, får se om jeg nøyer meg med å kjøpe den til bilen uten multifunksjonsratt (Touranen) og heller setter RCD510-en med DAB inn i Golfen, da.

 

Cossiemk1, det viktigste for meg er vel godt inntak på DAB, så jeg ikke mister Alltid Nyheter (som er på riksblokka, og av en eller annen grunn som regel svakere enn den regionale blokka). Jeg har en cd-veksler i Touranen (som er det man kommer til på to klikk), men har koblet den ut og satt på en billig overgang fra minijack til aux istedenfor, så sønnen min kan høre den råtne numetalen sin (skal det være metal, skal den være black eller klassisk!) istedenfor. Streaming er håpløst i "dalstroka innanfor", der jeg ofte kjører. Edge gir ikke mye stabil streaming. I Golfen er det ikke Aux-inngang (kjipt egentlig, for pappa har en Skoda Roomster fra omtrent samme modell, og den har det faktisk, med tilsvarende RCD300-spiller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har fått den 3500-enheten (ryggekameraet blir ettersendt, det var utsolgt da jeg bestilte), og den funker greit på de fleste måter. Men det irriterer meg grønn at jeg ikke finner ut hvordan man stiller den til å vise låttitlene på NRK MP3 på DAB, og at jeg ikke får klokka til å gå over til 24-timers, som alle siviliserte land bruker. Men det kanskje verste (som jeg hadde en anelse om, da jeg har en 1-din-spiller fra Pioneer i båten) er at den ikke takler mer enn 1500 kataloger og 15 000 låter fra USB! Ærlig talt, dette er jo en idiotisk begrensning. Hadde den støttet det, ville jeg brukt en 2,5" USB-harddisk på 1 gig og fått tilgang til det meste av musikkbiblioteket. Sånn som det er, må jeg vel nøye meg med en fislete minnepinne... Elelr en eldre SSD, jeg ser at i mitt bibliotek er 15 000 låter sånn omtrent 128 gig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei! Slenger meg på her: jeg har en Passat 06 (3C?) med en rcd300. Fikk en lånebil med et nyere anlegg over helgen og må si det er praktisk med handsfree, dab og spotify fra iphonen min. Lurer på hvor enkelt jeg kan gjøre det med min bil:

 

-Jeg vil jo ha dab da fm er dårlig i området jeg bor og fm snart forsvinner (?).

-Jeg burde ha handsfree da jeg har startet å kjøre mye lengre distanser og vi snart skal ha en Jr i bilen.

-Jeg ønsker å bruke spotify til musikk.

-Jeg ønsker litt "mer" lyd i bilen (bedre).

 

Det eneste jeg MÅ ha er dab, men ønsker meg de andre tingene.

 

Jeg ønsker også at alt skal se mest mulig originalt ut. At jeg skal kunne skippe på rattet. Osv.

 

Bør jeg bytte ut slik som dere snakker om. Kjøpe en spiller med alt. Eller bør jeg gå for en "addon" for å få dab og la være å tenke på de andre tingene fordi det blir for dyrt? Jeg ønsker å bruke mindre enn 5000, men kanskje så mye som 10.000 dersom jeg får en god løsning som jeg for eksempel kan ta med til neste bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette svaret fikk jeg ikke beskjed om... For min del ville jeg nok satset på tillegg til det du har, hvis du nå kan se kanaler og sånt på dashbordet. Jeg tror ikke en uoriginal radio gjør det. Jeg er ikke sikker, men jeg tror iallfall ikke det. Så da er det å satse på noen bokser med bluetooth og dab. Det fins ganske mye forskjellig tilgjengelig, prisene er som regel mye lavere på eBay enn i Gnore på sånt. Og bestiller du til Strömstad og henter der, slipper du også momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår