Gå til innhold

Ratt rister og slark i hjul?


Berla2

Anbefalte innlegg

La idag merke til at rattet på min Berlingo 2000 modell begynte å riste litt ved ca 50 km/t eller mer...

Rister ikke sånn ekstremt, men nok til at en legger merke til det. Gikk ut for å kjenne på hjulene og fant litt slark i høyre framhjul.

 

Sjekket hjulbolter men de satt som støpt. Slarket kjennes når jeg tar tak på høyre og venstre side av dekket, og rister frem-og-tilbake...

 

Lurer altså på hva dette er og hvor lenge jeg kan kjøre med det.

Jeg vet fra før om at fjærbeinslager er slitt. Verkstedet fant også et stag som var litt løst, men dette var ingenting å bry seg om foreløbig, bare en pakning som var slitt. Kan det ha noe med dette å gjøre?

 

Kommer uansett til å stikke innom verksted så fort som mulig, men er avhengig av bil til/fra jobb. Dessuten reiser jeg til jobb lenge før verkstedet åpner. Har en strekning på ca 20 km en vei til jobb, så lurer egentlig på om det er krise å kjøre denne strekningen?

 

Håper på raske og gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun kjenner slakken med hendene klokka 3 og 9 på hjulet, så er det endeledd eller styrestag, kan potensielt være farlig å kjøre med, gir dårlige kjøreegenskaper og dekkslitasje.

Hvis du får den samme slakken klokka 12 og 6 også, så er det nok hjullager, hjullager kan få fatale konsekvenser om det havarer under kjøring.

Du bør jekke opp hjulet før du kjenner etter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun kjenner slakken med hendene klokka 3 og 9 på hjulet, så er det endeledd eller styrestag, kan potensielt være farlig å kjøre med, gir dårlige kjøreegenskaper og dekkslitasje.

Hvis du får den samme slakken klokka 12 og 6 også, så er det nok hjullager, hjullager kan få fatale konsekvenser om det havarer under kjøring.

Du bør jekke opp hjulet før du kjenner etter.

 

Takk for svar!

 

Var vel klokka 3 og 9 jeg holdt da jeg prøvde idag. Skal ta å jekke opp bilen i morgen for å sjekke 12 og 6.

 

Regner med det er "bedre" at endeledd eller styrestag er slitt enn at hjullager er slitt? Dekkslitasje får bare våge seg for en dag...

Lurer på om jeg bare skal sette bilen inn for reparasjon på mandag ettermiddag, for så at de skifter alt av fjærbeinslager, hjullager, endeledd osv. alt etter hva de finner ut av.

 

Har desverre måtte utsette noen reparasjoner grunnet økonomien, så er det noen som vet hva det kan koste å skifte de nevnte delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er hjullager, er ganske vanlig på berlingo, men endeledd er både enklereog billigere å skifte. Du kan og gjøre det selv.

Er det orginalt endeledd som står på kan du bare kjøpe ett nytt orginalt(som er litt dyrere enn biltema), og telle gjenger ved demontering og montering, så er spissing bra etterpå, kjøper man uorginalt, er det ikke sikkert man kan det, og man må justere/kontrollere spissing etterpå.

 

Hjullager er ganske kjapt gjort for en som har gjort det på samme bil noen ganger, kanskje 1 time, så man kan spare penger på ett merkeverksted som har gjort det hundre ganger før, enn ett bakgårdsverksted som aldri har gjort det på din biltype, dette er ikke noe jeg anbefaler for en amatør å gjøre selv, men skifte av endeledd bør de fleste greie med litt nøyaktighet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er hjullager, er ganske vanlig på berlingo, men endeledd er både enklereog billigere å skifte. Du kan og gjøre det selv.

Er det orginalt endeledd som står på kan du bare kjøpe ett nytt orginalt(som er litt dyrere enn biltema), og telle gjenger ved demontering og montering, så er spissing bra etterpå, kjøper man uorginalt, er det ikke sikkert man kan det, og man må justere/kontrollere spissing etterpå.

 

Hjullager er ganske kjapt gjort for en som har gjort det på samme bil noen ganger, kanskje 1 time, så man kan spare penger på ett merkeverksted som har gjort det hundre ganger før, enn ett bakgårdsverksted som aldri har gjort det på din biltype, dette er ikke noe jeg anbefaler for en amatør å gjøre selv, men skifte av endeledd bør de fleste greie med litt nøyaktighet.

 

Er litt lite interessert i å gjøre det selv uansett egentlig... Både på grunn av for lite tid, kunnskap og tanken på at det er profesjonelt gjort.

Jeg er vel egentlig fast kunde ved et lokalt bilverksted. Disse virker det som har ganske bra peiling på de fleste biler. Folk kjører til og med 1 time eller 2 ekstra for å benytte seg av den gode servicen de har. Regner med de har gjort lignende noen ganger før på samme type bil, da det fins en haug av disse bilene her i området...

 

Er det mulig at disse "symptonene" kommer så fort på hverandre akkurat nå fordi jeg kjøpte bilen for noen måneder siden. At min kjørestil er annerledes enn forige eier, og at slitedeler trenger å "tilpasses" denne kjørestilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med mindre din kjørestil er ekstrem.

Dette er allrighte biler, men hjullager er vel en liten svakhet, og endeledd er utvilsomt en slitedel.

 

Bruk verkstedet du er fornøyd med du :-)

 

Tror ikke jeg har noen ekstrem kjørestil nei... :P

Men kanskje det heller er disse elendige vestlandsveiene som tærer på slitedelene... Trodde Norge var et rikt land, men veier på vestlandet har de ikke råd til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå jekket opp bilen og kjent litt her og der...

Jeg kjenner kun slark når jeg holder klokka 3 og 9. Jeg innbiller meg også at fjørene beveger likt som hjulet. Så da er det vel snakk om endeledd eller styrestag?

Men vil dette kunne medføre lett risting/vibrering i rattet ved kjøring over 40 km/t? Eller betyr det at noe annet er galt også?

 

Jekket opp også på andre siden for å sammenligne litt. Der var det null slark på hjulet. Eneste jeg la merke til på begge sider, var at hjulene snurrer litt tungt... Kan det ha noe med hjullager å gjøre, eller er det "bare" snakk om bremser som kniper litt?

Hvor mye skal et hjul egentlig kunne snurre fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok ett endeledd, du kunne kjent på endeleddet når du hadde det oppe og beveget på hjulet, for å sikre deg om at det var nettopp endeleddet, men det er sannsynlig at det er det.

Om hjulene går lett når du har fått dem i bevegelse, og det er likt, så er nok alt helt bra, går de fortsatt tungt, så kan det være at de trenger en bremseservice, dog, er det ingen unormal varme og god funksjon på bremsene er det ingenting å bry seg med.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som du sikkert skjønner litt lite peiling på bil, så det å kjenne direkte på endeleddet tenkte jeg selvsagt ikke på... :P

Satser på at det er endeleddet da, men har byttet bil med noen andre i familien slik at bilen blir levert på verksted i morgen. Så får verkstedet vurdere hva som er feil og som må repareres.

 

Når det gjelder bremsene, så hadde jeg en liten service på venstre side kort etter jeg kjøpte bilen, da også gikk hjulet tungt, men da ble også felgen glovarm ved kjøring. Det har jeg ikke lagt merke til nå, men lar verkstedet sjekke dette også når de først er i gang. Bremsene har ihvertfall fungert bra sålangt.

 

Takker for hjelpa sålangt. Så får jeg se hva verkstedet sier eller reparerer.

Kommer nok med en oppdatering når jeg vet mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte bilen på verksted idag og fikk en liten liste over hva som trengte reparasjon/utskiftning...

 

Alt var ikke nødvendig å skifte med en gang, og det var ikke helt krise å kjøre med det, men når jeg først leverer bilen, så syns jeg det er like greit å ta alt på en gang. Da slipper jeg tenke noe mer på det...

 

Ting som kommer til å bli skiftet/reparert iløpet av uka:

-Fjærbeinslager

-Fjærer (dette har verkstedet som vane å gjøre samtidig med fjærbeinslager, da sjansen er stor for at fjærer knekker kort tid etter fjærbeinslager-bytte uansett)

-Bærekuler framme

-Endeledd framme

-Noen foringer her-og-der... (vet ikke helt hvilke..)

-Bremseskiver og -klosser framme

 

Så var jo litt som måtte gjøres kan en si....

Men håper på at bilen holder en god stund etter at dette er fikset. Men uansett; det er ingen ny bil, og såvidt jeg vet er alt dette slitedeler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår