Gå til innhold

Motoralternativ - 1.4 tsi eller 1.6 tdi

Ranger emnet


Skoctavia

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Hei!

Har en '12 Octavia stv med 1,6 tdi, 4x4, 6 trinn man.

Kjempefornøyd med alt med bilen, bortsett fra motoren. Den angrer jeg på. Den blir for slapp i bakker, og ved forbikjøringer. Det blir for mye unødvendig giring, som kunne vært unngått med litt mer futt. Har selvfølgelig litt å si, at jeg kom fra en A4 med 180hk, og 420Nm, men...

Personlig skal jeg aldri ha noe annet enn diesel, men da litt mer enn 105hk neste gang.

Det er bare min erfaring med 1,6 tdi. Har ikke prøvd bensinmotoren.

- '12 Skoda Octavia Ele 4x4 1,6

- '81 Jeep CJ7 (Prosjekt)

- '05 Yamaha FZ6 (Til salgs)

- '02 Polaris Edge X 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Valgte 1.6 TDI 4x4 2010 modell og som det sies over så er den litt slapp ja. Monterte powerbox fra italianspeed og da ble det fart i sakene :) Bilen ble noe helt annet å kjøre samt dieselforbruket gikk ned. Så tror ikke jeg blir å gå for 1.6 TDI i neste nei.

Da ryker motoren din. 1.6Tdi er en utrolig svak motor som ikke tåler noen form for trimming.

 

1.4Tsi går MYE bedre enn den slappe 1.6'en.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er nok sikkert veldig holdbar i original tilstand. Det vet også Møller. 

Men alle som vet hvordan en slik tuningboks virker vet at de skader motorene. Det gjelder ikke akkurat din / den motoren, men generelt for alle motorer.

 

Bilen til onkel starter ikke om det er kaldere enn -10'C. Kobler han ut tuningboksen så starter den opp med en gang. 

 

http://www.tv2.no/underholdning/broom/styling-tuning/dette-maa-du-vite-om-trimming-av-bil-2834273.html

 

 

 


 

 

Powerboks:

Dette er mest brukt når man ikke kommer seg inn i bilens motorstyreenhet og er en mer primitiv metode enn både datatuning og chipping.

Powerboksen kobles som regel mellom styreenheten og motorstyringen. Den endrer på motorstyringen, slik at du får mer krefter. Men vi har også hørt mange skrekkhistorier om powerbokser som ikke har gitt særlig mer effekt - og som i tillegg har skadet motoren.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på hvordan du stiller boksens program da.. har ikke tatt ut max der, men litt over normalen og det ga finere gange samt bedre drag å mindre forbruk.. Så den holder nok den skal du se. Har du gassen i bunn vil uansett motor ryke rimelig fort ja. Så din påstand at denne typen motor er svak er nok noe som du ikke klarer å dokumentere...

2010 Skoda Octavia 1,6 TDI 4X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår