Gå til innhold

Snodig feil på bremser...

Ranger emnet


Jahny

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en snodig opplevelse, her om dagen. Jeg var ute å kjørte en tur (i en 86' Audi 100). Etter en drøy mil, begynte bremsene foran og knipe igjen. Bremsepedalen kjentes hard å trykke inn. Jeg stoppet helt, sluret på kløtsjen til bilen trillet for så å kløtsje i fri. Det var en markant bremseeffekt da og bilen stoppet av seg selv. Første som slo meg, var at en caliper var treg. Var ute av bilen og inspiserte bremser og bremsevæske nivået. Bremsene var ganske varme (luktet varme bremser). Nivået var på max, ingen endring.

Satt meg i bilen igjen og trykket bremsepedalen helt i bunn, med full trykk i ca 5 sekunder. Da slapp bremsene taket, men etter noen sekunder så var dem på igjen - ikke full styrke, men nok til å holde bilen i ro i en svak helling. Jeg prøvde å ta meg hjemover, ved gjenntatte stopper for å trykke pedalen i bunn, så kjøre videre noen 100m. Etter 3km, så var det ganske varmt i bremsene. Så jeg stoppet og ringte etter bergning.

 

Det tok en stund å vente på den. Så, mens jeg ventet, etter en halv times tid, løsnet bremsene. Hadde stoppet motoren og bare satt og ventet. Plutselig begynte bilen og bevege seg (sto i en liten helling i en innkjørsel). Etter nok en 5-6 minutters venting, startet jeg og flyttet bilen inn på en stor grusparkeringsplass. Kjørte en runde rundt der og test-bremset. Alt virket nå ok!

Etter nok en 10minutters venting, kom bergningsbilen. Jeg forklarte problemet, men han hadde ingen svar. Vi avtalte at han skulle stå standby, så skulle jeg prøve å kjøre hjemover - tilfellet bremsene skulle henge seg på igjen. Alt gikk helt fint, hele veien hjem. Jeg ringte til ham og sa alt var i orden. Forøvrig en kjempehyggelig kar det der, fra NAF.

 

Noen som har en idé her, på hva som kan være galt?

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som samme problem som oppleves på MC fra tid til annen ved overfylling av bremseveske. Nivå over max og eller bitte små utligningshull i lokket på beholder som er tette (eller begge deler). Med for liten eller ingen luftlomme bygges det opp et svakt trykk. Nok til at bremsene legger seg litt på. Deretter er det en ond sirkel med varme som utvider veske som igjen bygger trykk. Kan få forhjulet til nesten å låse seg på mc. Antar det samme kan skje på bil. I samme kategori kan det jo også være noe galt ved hovedsylinder som gjør at det ikke er åpent til reservoaret når det ikke bremses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bil?

 

Jeg var ute å kjørte en tur (i en 86' Audi 100). Noen som har en idé her, på hva som kan være galt?
Jeg trodde jeg hadde skrevet det tydelig nok. ;)

 

Det høres ut som samme problem som oppleves på MC fra tid til annen ved overfylling av bremseveske. Nivå over max og eller bitte små utligningshull i lokket på beholder som er tette (eller begge deler). Med for liten eller ingen luftlomme bygges det opp et svakt trykk. Nok til at bremsene legger seg litt på. Deretter er det en ond sirkel med varme som utvider veske som igjen bygger trykk. Kan få forhjulet til nesten å låse seg på mc. Antar det samme kan skje på bil. I samme kategori kan det jo også være noe galt ved hovedsylinder som gjør at det ikke er åpent til reservoaret når det ikke bremses.

Det rare er at dette skjedde uten forvarsel fra tidligere kjøreturer. Har brukt bilen til og fra jobb også (30km én vei), uten at bremsene har lagt seg på - som jeg har merket jaffal.

Jaja, jeg skal bytte bremser rund baut på bilen. Bytter samtidig bremsevæske. Hvis jeg da opplever problemer igjen, etter bytte, så kan man nok mistenke hovedsylinderen - som du sier.

Endret av Jahny

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår