Espenfe Skrevet August 4, 2013 Rapporter Share Skrevet August 4, 2013 Hei. Har en passat 3B 1998 som jeg må skifte klosser og skive på bak høyre. Hvordan er det å skifte på bremser på en passat 3b? Har skiftet på en Golf 3 (1994-modell) tidligere, men tviler på at det er samme framgangsmåte. Noen som har en DIY på dette, eller kan forklare framgangsmåte? Og kreves det lufting etter skifte av skive og klosser? Lurer også på en ting, tidligere eier av bilen har skiftet bremser høyre fram selv, da jeg tok av kaliperen her, så hadde ikke bremseklossene den metallfjæra, er denne veldig viktig for optimal bremseeffekt? MVH Espen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet August 4, 2013 Rapporter Share Skrevet August 4, 2013 Anbefales det vel og skifte begge sider når man bytter bremseskiver,har du byttet på golf3 så er ikke dette noe problem. Du må skru calipter tilbake inn,der gjøres helst med spesialverktøy som koster 299 på biltema men ser noen bruker rørtang. Du trenger ikke og lufte bremsene,Quattro73 her på forumet har guide til hvordan dette gjøres skal se om eg finner. Om den eine siden har fjær og den andre ikke må du kjøpe nytt monteringsett,ikke alle klosser har fjær er forskjelige typer. Vil sei att monteringsettet er ganske viktig og er jo med og holder klossene på plass. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet August 4, 2013 Rapporter Share Skrevet August 4, 2013 Her er guiden til Quattro,den er vel ikke 100% lik din men passat er ganske likt og du forstår hvordan det gjøres. http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/286709-guide-skifte-bremseskiver-og-klosser-audi-80-90-100-a.html Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espenfe Skrevet August 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2013 (endret) Takk for kjapt svar! På golfen brukte jeg en slik presse for å få inn stempelet igjen, skrudde ikke i det heletatt. Betyr dette at man må skru for å få inn stempelet igjen? Denne du tenker på? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsefriksjon/Bremseklosser/Bremsestempelverktoy-19287/ Endret August 5, 2013 av Espenfe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet August 5, 2013 Rapporter Share Skrevet August 5, 2013 Nei det er heilt feil verktøy,her er det:Bremsestempelverktøy, 5 deler - Biltema Du skrur med klokken samtidlig som du presser stempelet inn,det er det selvjusterende håndbrekket så denne skrur seg ut etterhvert som klossene slites ned. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet August 5, 2013 Rapporter Share Skrevet August 5, 2013 Det klarer seg ofte med denne til 139 kr. Bremsestempelverktøy - Biltema (kan hende du må tilpasse den litt med Dremmelen) -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espenfe Skrevet August 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2013 Okei, det høres supert ut! Av ren nysgjerrighet, er det forskjell på stempelet i caliperen på golf 3 og passat 3b, siden jeg bare pressa på golf 3, og på passat må jeg vri og presse samtidig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet August 5, 2013 Rapporter Share Skrevet August 5, 2013 Eg meinte det var likt,men er ikke 100% sikker Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espenfe Skrevet August 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2013 Da fant jeg ut av dette! Til dere andre som lurer: Bremsekalippere med håndbrekk må stempelet skrus og presses inn. Dette gjelder alle biler. Kalipper uten håndbrekk skal stempelet bare presses inn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet August 5, 2013 Rapporter Share Skrevet August 5, 2013 Stemmer det,bra du fekk ordnet det :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg