Gå til innhold

2002 1,2L Corsa homper rundt på 3 sylindre...

Ranger emnet


Gasse16v

Anbefalte innlegg

Har byttet coilpakke, tennplugger, bensin- og luftfilter, begge lamdasensorer, kam- og veivstillingsfølere pga. at jeg hadde det liggende.

 

Får bensin og gnist på alle fire når jeg har demontert og testet.

Kompresjonstestet, ok.

 

Har byttet plassering på både dyser og tennplugger.

Sletter feilkoder, men kommer bare tilbake igjen... P0300 og P0302

 

Er det noen kjent svakhet på styreenheter/hjerne på disse?

 

Hehe... fiffig detalj... Si jeg ligger i 80kmt. Så skrur jeg tenninga av og på uten å clutsje i fri, så fyrer bastarden på alle 4 og går som den skal. Gjør det hver gang jeg manner meg opp til en forbikjøring :hammer

 

Har DU vært borti noe lignende? Alle tips mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke garantere at den er i orden dessverre. Kjøpt ny uoriginal da...

 

Men veldig merkelig at samme sylinder får feilkoden etter bytte av colipakke?

Tidligere var det syl 1 og 2 som hadde feilkoder P0301 og P0302. Skiftet kamstillingsføler, og siden har det bare vært syl 2 (P0302).

 

Jeg tok ut coilpakken, demonterte tennpluggene og la coilpakken oppå toppdekselet. Så jordet jeg tennpluggene som jeg hadde satt tilbake i coilpakken. Kinner på starteren og alle tenner... Synes gnisten så litt svak ut på enkelte, men tenkte som så at kansje det var pga litt dårlig jording?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket komp på den, og har du mulighet til å følge med på lambdaverdi under kjøring?

 

Tenker litt på at det kanskje kan være litt dårlig komp på den sylinderen, eller noe annet som gjør at den har vanskeligere for å fyre enn resten, kanskje når du skrur av tenninga, gir den litt feitere blanding (for å lette start) når tenninga kommer på igjen så den da greier å fyre på den sylinderen.

 

Er det en stor coilpakke på den eller 2-4 mindre coilpakker?

 

Hva med dyser, har du prøvd å flytte dem over(Ser jo nå at du både har komptestet og byttet om dyser og plugger)

 

Hva skjer om du bytter om dysestikk da(om du har lange nok kabler, eller plugger av en og en dyse).

 

Har denne Waste-spark eller ikke?(mange stikk er det inn på coilpakke?)

 

Hva med falskluft på innsugspakning ved sylinder2 eller dysetetning?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke kompen en gang til, men var ok for 3 uker siden.

 

En stor coilpakke som ligger over alle fire sylindre. 6 stikkere. +, - og et signal til hver sylinder?

 

Mener du å prøve å bytte dysekontakten (feks sette 1 til 2 og 2 til 1), også se om feilkoden endres til en annen sylinder? Skal prøve det. Men iom at jeg allerede har byttet plassering på dysene, så er det jo allerede gjort.

 

Waste spark? Aldri hørt om. Som en slags "ettertenning" for å minske co el noe sånt?

 

Hadde ikke skadet å demontere hele innsuget og byttet pakninger. Masse sot nedi der. Fjernet et sotlag som var ca 1-2mm tykt fra baksiden av gasspjeldet:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testa kompen igjen. Først fikk jeg bare 4 bar på syl 2. Har en litt teit komptester, så får bare skrudd ved å vri på slangen til måleren.

Skrudde av og på måleren, fortsatt 4 bar på syl 2. Resten lå på 12 bar. Fra 3 forsøk og til 7`ende forsøk fikk jeg plutselig 12 bar på syl 2 også hver gang... Må være skrudd dårlig til el noe sånt....

 

Tok en testtur. Slettet feilkode MANGE ganger... Så fikk den en periode hvor den gikk reint, får lampa i dashbordet begynte å lyse igjen.

 

La merke til at det er en del raslelyd fra området der kam-kjedet er. Kom plutselig til å tenke på at registerkjede mest sannsynlig aldri er hverken etterjustert eller skiftet.

Noen som vet intervall, og eventuelt har en "how to" på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er du inne på noe annet som kan forårsake feiltenning ja. Om registerkjedet er for slakt eller har strekt seg så kan det forårsakte feiltenninga pga feil timing på kjedet.

 

Her får du et lite innblikk i hvordan det gjøres

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om det en del ja så er det ikke akkurat ukjent. Ofte vil det varriere fra bil til bil. Når du har bil med registerkjede så er det viktig og skifte olje regelmessig hvis ikke vil du korte ned levetiden på kjedet og strammeren fort.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge autodatan så må du bruke spesialverktøy for å finne øvre dødpunkt på motoren. VAUXHALL OPEL CORSA 1000cc 1200cc 1400cc CHAIN ENGINE TIMING TOOL KIT + TDC | eBay et slik et er da nødvendig.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår