Gå til innhold

Vannlekasje/brudd hjelp til identifisering av del

Ranger emnet


Onkelrambo

Anbefalte innlegg

Kona har en Polo 96 mod. som stoppet helt her om dagen. Det hadde blinket på kjølesymbolet og tilslutt stoppet altså bilen opp. Tror kanskje den har varmskjært seg. Helte på vann i vanntanken men ser at vannet bare renner ut fra et hus med mange slanger inn og ser at det har vært ett brudd i denne enheten da en slange henger løst. Forsøkte og starte den en stund etter. Starteren virker men den tenner ikke. Kan dette ha noe med at det har vært dette bruddet? Har sjekket litt på nettet for og finne ut hva denne enheten heter og tror den kalles termostathus. Kan noen av dere bekrefte om dette er riktig? Og er det mye jobb og bytte dette selv?

post-78860-13804855197836_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra bildene så ser det ut som termostathus, men de er så små. Får du lagt ut noen litt større?

Eller legg de ut på bildr.no og post linken her

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt at alt skal lages av plastikk... Det er termostathuset ja, du må skifte hele huset. Vet ikke om du kan dele huset og bare få skiftet termostat, men du trenger uansett hele huset.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke mye jobb. Lett om du kommer til festene. Er bare å "skru" av slangene som går inn på huset. Skru av huset. Rense flata som huset sitter på mot motorblokka. (Fjerne gamle rester av pakkninger osv). Så gjøre alt i motsatt rekkefølge. Og til slutt fyll opp kjøleveske. Du må kanskje etterfylle etter noen mil

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fortsatt å kjøre til det stoppet, mens bilen har varslet lite vann. Tror nok det fort kn være varmskjæring da, og siden bilen ikke tenner heller, tror jeg jaggu heller jeg ville fått noen til å kikka kjapt på bilen før jeg gadd å kjøpe nytt termostatshus.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte det samme selv, men vet at vw har sensorer som kutter motoren før det blir for stor skade. Siden trykket falt tenker jeg at da har Hr. vw kuttet livlinjen før det ble for galt. Hadde samme opplevelse med en Caravelle hvor jeg ikke fikk startet før jeg hadde kodet om startsperra. Alt går rundt, men det virker som om at siden det ikke er vakum i systemet så slår sensorene inn....Men det skader jo ikke og snakke med et verksted før man går til innkjøp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte det samme selv, men vet at vw har sensorer som kutter motoren før det blir for stor skade. Siden trykket falt tenker jeg at da har Hr. vw kuttet livlinjen før det ble for galt. Hadde samme opplevelse med en Caravelle hvor jeg ikke fikk startet før jeg hadde kodet om startsperra. Alt går rundt, men det virker som om at siden det ikke er vakum i systemet så slår sensorene inn....Men det skader jo ikke og snakke med et verksted før man går til innkjøp....

 

Har aldri hørt at Vw har sensorer for det. I hvert fall ikke eldre. Har hatt flere Golf 3/4, og begge har gått tom for vann, blitt varme, men aldri kuttet automatisk.

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er termostathuset midlertidig tettet før jeg går til innkjøp at nytt. Fyrer opp bilen, men får den ikke til å tenne. Sjekker pluggene, men ingen gnist. Måler i coilen og får utslag på strøm der helt frem til kontakten før fordeleren. Denne ble skrudd opp og rotor og pinner i fordeler rengjort/pusset (det var mye irr og skit her). Sjekker på nytt om det er gnist i pluggen, men der er det helt dødt. Som tidligere nevn i tråden så ble bilen tom for vann da et av inngangene til termostathuset knakk. Bilen ble kjørt en stund etter at dette hadde skjedd, før den sakte men sikkert stoppet av seg selv. Noen ideer om hva det er som gjør at det ikke kommer frem strøm til pluggene? Er det en idé og dra til høgger og plukke fordeler/coil og teste, eller er det stror sansynlighet for at det er noe ordentlig som har gått galt i motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coil og fordeler byttet og da fyrer den endelig. Veldig ventiltikking, bytter til helsyntetisk olje + skifter filter (olja luktet helt forferdelig og hadde vel minimalt med smørende egenskaper etter den varmekjøringa), og nå går motoren og "maler" så fint som bare det. Phhuu...trodde motoren hadde havarert skikkelig, men det ikke en så dyr affære som vi trodde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår