Gå til innhold

Er helårsdekk bra nok?

Ranger emnet


årsdekk123

Anbefalte innlegg

Hei, kjære bilentusiaster.

 

Jeg ser for tiden på en Nissan Primera 2001 til å bli min førstegangsbil. Jeg har prutet prisen ned til 18.000 pga noe rust på siden, men ellers er bilen i godt stand med motor osv. Én ting jeg er skeptisk til er at den kun kommer med årsdekk og ingen vinterdekk. Mitt spørsmål er enkelt og greit; er årsdekk bra nok for vinterføre? Jeg bor på toppen av en bakke, og om vinteren kan det fort bli mye snø og is.

 

Alle svar fra folk med erfaring er tatt godt i mot, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit om du bor midt i byen. Dekk som du bruker hele året i mange år blir steinharde og kan være livsfarlige å kjøre med. Det er nok ikke noe problem og få tak i et sett med brukte vinterdekk og felger til den for et par tusen på finn tenker jeg.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, "helårsdekk" er ikke godt nok men kan være "lovlige" nok, men dersom du ikke har vinter eller piggdekk på bilen på verste vintertid bør du iallefall tenke på å ha et par snøkjettinger på lur i bagasjerommet.

Endret av EaglePilot

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helårsdekk er ikke egnet til å fungere som bra, hverken vinter eller sommerdekk.. Jeg ville som flere andre foreslår, skaffet et sett med bra vinterdekk på felg.., og også byttet sommerdekkene etter ei lita stund.

 

husk at dekka er den eneste kontakten du har med veien, og den er ikke stort større enn 4 håndavtrykk. Leser at du har litt bakker og sånt hjemme...jeg ville ikke være så bekymra om jeg ikke kommer opp de med dårlige dekk.... mye verre å ikke kommer mer enn halvveis ned før du ikke klarer å stoppe for dattera til naboen på vei på skolen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, kaller folk to ting for helårsdekk, det ene er typen som verken er fugl eller fisk, men ett tvilsomt kompromiss, det andre er faktisk helt vanlige piggfrie vinterdekk, som faktisk kan være gode på vinteren, men ikke veldig gode sommerdekk.

Uansett, syns jeg folk krisemaksimerer litt her, kjører man etter forholdene, der veggrep er en av de viktige forholdene, så kan man kjøre på veldig dårlige dekk uten problemer, man kjører ikke som man har dekk til 10.000,- pr stykk når man kjører på slitne vinterdekk på sommerføre, akkurat som man ikke kjører hardt med slitne vinterdekk på vinterføre.

 

Etter min mening, bør du prøve dekkene før du bestemmer deg for noe, kan være du blir fornøyd, eller vettaskremt.

 

Etter min mening kan man fint kjøre på dårlige dekk på sommeren, da det er mye lettere å tilpasse fart og kjøring til forholdene da, og generelt er friksjonen bedre.

På vinteren har man mindre å gå på, og overraskelsene står i kø, derfor anbefaler jeg folk som har flere ting å bruke penge på en dekk, og koste på seg gode dekk på vinteren, og brukbare på sommeren.

 

Husk på at vinterdekk som oftest er hastighetsmerket til 140 km/t, og defor ikke egner seg til fartstester i varme strøk, da er ikke dekket bygget stivt nok til å fungere bra, gummiblandiger kan være litt bløte også.

 

Dette er nok meninga fra en som har jobbet med dekk, har fagbrev som bilmekaniker og jobber som yrkessjåfør nå, sikkert noen som kommer til å kverulere, men det regner jeg er de samme typene som ikke kan dette med å tilpasse kjøringa etter forholdene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår