Gå til innhold

Superb som trekkvogn - egnet eller uegnet

Ranger emnet


terjemag

Anbefalte innlegg

Hei.*Jeg vurderer å kjøpe meg en ny Skoda Superb stasjonsvogn, 140 eller 170 hk tdi mrd 4×4, Dsg.Noen som har erfsring med å trekke campingvogn mrd denne bilen?Ønsker både negative og positive tilbakemeldinger.*Jeg prøvde å trekke egen vogn, og når jeg nådde 90 km/t så ble bil og vogn urolige. Det føltes direkte ubehagelig.Jeg er vant med Caravelle og den er jo fjellstø med vogn.Selger kunne ikke skjønne dette, og antydet at det kunne komme av at krok/kule var helt ny, og st det kom til å bli bedre når lakken var slipt bort fra kula.Håper at noen kan fortelle om sine erfaringer med Superb som trekkbil.*På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.*Jeg vurderer å kjøpe meg en ny Skoda Superb stasjonsvogn, 140 eller 170 hk tdi mrd 4×4, Dsg.Noen som har erfsring med å trekke campingvogn mrd denne bilen?Ønsker både negative og positive tilbakemeldinger.*Jeg prøvde å trekke egen vogn, og når jeg nådde 90 km/t så ble bil og vogn urolige. Det føltes direkte ubehagelig.Jeg er vant med Caravelle og den er jo fjellstø med vogn.Selger kunne ikke skjønne dette, og antydet at det kunne komme av at krok/kule var helt ny, og st det kom til å bli bedre når lakken var slipt bort fra kula.Håper at noen kan fortelle om sine erfaringer med Superb som trekkbil.*På forhånd takk

 

Et enkelt og greit svar: TULL!

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er jeg ute etter andres erfaringer med å bruke Superb til å trekke campingvogn.

 

Jeg har kjørt med vogn i 25 år, og vært yrkessjåfør i 15 år, slik at jeg vet littegrann om kjøring.

 

Opplevelsen med nye Superb var direkte ubehagelig. Jeg følte meg utrygg i/med bilen, og slik bør det jo ikke være med en ny bil.

 

Hvis jeg først skal bruke 550 000,- på bil, så bør jeg føle meg komfortabel med den.

 

Er derfor spent på andres erfaringer.

 

Håper på flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med vogn i 25 år, og vært yrkessjåfør i 15 år, slik at jeg vet littegrann om kjøring

 

Da hadde du også vist at det selger sa med lakk på kula er tull og uvitenhet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen personlig med erfaring, men har jo sett at Superb'en har fått gode kritikker tidligere i Caravanklubben. Også i England, der den ble Tow Car of the Year 2010:

 

Tow Car of the Year 2010 | Tow Car Group Tests | Auto Express

 

Så jeg synes det var litt merkelig at du fikk den utrygge følelsen.....

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Er det ingen som har egen erfaring med å slepe campingvogn med Superb?

 

Håper fortsatt på svar om deres erfaringer.

 

Mvh Terje

 

Jeg har dratt vogn bare 4 mil med min så jeg har ikke store erfaringen, men det lille det ble synes jeg var bra.

Skal dra mer om 2 uker så du kan evt få høre mer da.

 

Men uansett så sier vel dette endel også:

Tow Car of the Year 2010 | Tow Car Group Tests | Auto Express

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette innlegget, om det er tull eller seriøst...

Har, som mange finnmarkinger, lang erfaring med kjøring med henger og campingvogn.

Har 2011 Superb 140 dsg 4x4 og kan bare si at dette er den beste bilen jeg har vært borte i til å trekke campingvogn. et lite minus: hvis du bruker cruisecontroll i småkupert terreng blir det mye giring opp og ned med dsgkassen (tipper at dette er for at motoren skal løpe lettest mulig). Dette er bare et luksusproblem og kanskje riktigere for motor og drivverk enn min egen manuelle kjøring. Bilen "vet" også når tilhenger er hengt på og går da over i "tilhengermodus" når det gjelder ESP.

Kan bare henvise til andre innlegg der det nevnes at bilen ble caravankonge i storbrittania.

Har nå kjørt 97000, passert i går, og (bank i bordet) har ikke hatt en eneste feil på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Virre.

 

Takk for svar.

 

Jeg er i likhet med deg nordlending og vant med store avstander.

 

Denne ferien har jeg kjørt ca 535 mil med vogn, slik at jeg vet litt om å kjøre med vogn.

 

Det er flott å høre at du er fornøyd og dine erfaringer tar jeg med meg.

 

Hvilken vogn sleper du? Enkelakslet eller boggi? Vekt?

 

Kjører du med stort trykk på kula?

 

Er bilen fortsatt stabil under sleping i hastigheter over 90 kmt?

 

Jeg er kjent med kåringen i England, men der er jo vognene gjennomgående mye mindre enn vognparken her hjemme.

 

Mye last i bilen?

 

Jeg er som sagt svært åpen for Superb, men var ikke fornøyd når jeg slepte min vogn.

 

Flott hvis du kan ta deg tid å skrive litt mer utfyllende om dine erfaringer.

 

Mvh Terje

Endret av terjemag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra kjørelengde med vogn er vel egentlig du eksperten ;-) jeg er ikke typen som veier tyngden på kroken. Det jeg er obs på er å sørge for at det stables jevnt i vogn og at det er skikkelig tyngde på krok før vi drar, kan tenke meg at krokvekt er på rundt 50-60 kg ut i fra problemene med å løfte den ;-) Vogna er en god gammel Solifer og enkeltakslet. Tipper den er maksimalt lastet siden vi har med to jenter på tur. Kjøremessig har vel hverken Lofoten eller turen til Luleå vært de helt store utfordringene. Har prøvd å kjøre betraktelig fortere en det er lov til for å se om jeg kan fremkalle "vobling", men har ikke klart det. I det store og det hele merker jeg ikke stort til hele vogna.

Betviler sterkt at lakk på kule kan innvirke på kjøreopplevelse. Hvis vi tar litt kjapp hoderegning på vekt X arm vil man se at momentene er så store at litt lakk ikke kan gjøre noe forskjell. Jeg bruker selv litt grease på kule, men det er mest for å hindre "knip" under rygging og krapp sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår