WhiteRaven101 Skrevet Juni 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2013 Sånn rent hypotetisk.. Hva kan gå galt ved bytte av olje på automat-girkassen på en Golf 3 1994-modell med motorkode AAM? Har noen problemer med at bilen stopper/sliter å holde seg gående på tomgang og når jeg deakselererer. Kan det være at girkassa ikke klarer å gire til riktig gir slik at den kveler seg selv, akkurat som en manuell ville gjort dersom man står stille på høyt gir med clutchen ute? Eller er det mer sannsynlig at det er noe galt med for eksempel innsprøytningen eller bensin/luft-fordelingen? Takker for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Juni 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2013 Nei, girkassa gjør ikke det. Stor sjangs for at belgen under monojet'en er sprekt eller/og slangen fra br.kraftforsterkeren og monojet'en er sprekt. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WhiteRaven101 Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2013 Er det noe som jeg selv ganske enkelt kan sjekke (null kompetanse innen bilmekanikk), eller må jeg få et verksted til å gjøre den jobben? :) Takk for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 2, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2013 Er den som er markert på bildet under (33). Om du har null peil så kan du med fordel få et verksted til å sjekke ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WhiteRaven101 Skrevet Juni 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Hmmm, når jeg ser på bildet over så kjenner jeg meg tydelig igjen i motorrommet, og faktisk så vidt jeg har merket, så kommer det litt generelle ulyder bakifra der hvor den belgen sitter. Hva er typiske tegn på at den kan være sprekt? Hva er dens funksjon? (sånn for å snu litt på spørsmålet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Juni 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Hei. Den gummibelgen er der for å hindre at det kommer luft inn fra noen andre steder en gasspjeldet. Gasspjeldet er der for å regulere rett luftmengde - Dersom det er sprekk i den belgen, vil den suge til seg mer luft enn motoren skal ha - Da blir det en feil blanding mellom luft/bensin, og motoren kveles (i de verste tilfellene - vanligvis fusker den bare) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WhiteRaven101 Skrevet Juni 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Tusen takk for svar! Høres ut som om det er spot on på problemet mitt. Noen her som har en anelse om hva det kan koste å bytte? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Juni 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 (endret) Hvis du gjør det selv, delekostnader. Dersom du gjør det på verksted skal jeg tro at reparasjon kommer på rundt 5000 kroner.. (Grovt estimat uten grunnlag) Hvis du skulle ha lyst til å gjøre dette selv, er vi mange her inne som kan hjelpe deg. Det er en ganske "rett framover"-jobb. Du trenger egentlig bare å skru av innsuget på bilen, og deretter bytte belgen. (I grove trekk). Det er bare å se på bildet som Quattro supplementerte med. Det å skru på en motor kan være skremmende, og det er vanskelig når man ikke skjønner mekanikken i det hele (Det vet jeg), men det går som regel greit når man bare hopper i det! (Jeg gjorde for eksempel et toppakningsbytte på min Golf 3 - Jeg hadde ikke ANELSE om hvordan, men med god hjelp fra Quattro her på forumet hadde jeg demontert halve motoren og byttet toppakningen - dermed spart 10 000 på merkeverksted.) Endret Juni 3, 2013 av 4pekatt Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WhiteRaven101 Skrevet Juni 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Hvordan kan en slik rep koste 5000,- hvis det er en ganske "grei" jobb for de som kan slikt? :) Er det selve belgen som koster skjorta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Juni 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Det er en grei jobb, men det tar tid å utføre, og man kan alltids støte på problemer. Selve belgen kan ikke koste mer enn ca. 1000kr, tror jeg :-) Det er ikke før man har skrudd bil selv, før man innser hvorfor bilverksteder er "dyre" :-) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WhiteRaven101 Skrevet Juni 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 TL3518, 4pekatt og Quattro73: Dere er helt fantastiske! Jeg har forsøkt å finne ut hva som er galt med bilen i et halvt år nå, selv verkstedet skjønte det ikke... Jeg fant et youtubeklipp (på tysk) av en kar som viste hvordan man sjekket om belgen er sprekt. Gjorde det samme, som tyske Hanseman, på bilen min og vips der var det bekreftet :) Jeg kjenner en som har jobbet som bilmekaniker, og kan sikkert få han til å hjelpe. Eneste jeg lurer på nå er hvor man får tak i en sånn pakning til akkurat min bil? :) Tusen takk for hjelpen! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet Juni 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Jeg prøvde å sjekke på mekonomen for deg, men jeg fant ikke. Har også sjekket bildeler.no og skruvat.no Jeg har ikke funnet noe :-/ Men, det kan hende det er jeg som ikke leter noe bra..! :) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet Juni 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Da drar du på møller å kjøper en. Kosta ca 6-700kr sist jeg kjøpte. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WhiteRaven101 Skrevet Juni 4, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2013 Bra tips TL3518 :) It's done! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2013 Selges også på Biltema, men er av en så elendig kvalitet at de sprekker etter 1-2 år. Original på Møller varer gjerne i 20 år. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg