Gå til innhold

Min Audi 80

Ranger emnet


gotthard

Anbefalte innlegg

Etter å ha leita ei stønn etter passelig bil å kose meg med, så falt valget på en "strøken" audi 80, 1.6cl 1983mod.

annonsen sto på finn, det var ikke skrivi så utrolig mye, men det var med lite rust og en venstre døra måtte åpnes innenfra, ja også var batteriet kansje ferdig.

ringte på bilen og spurte lit om rusta " er noe lakkrust på ene forskjermen og litt i hjulbuene bak" sa selgeren.

Ja, så det er itte gravrust da, spurte jeg.

Nja, trur itte det, men det er jo mulig, svarten i andre enden av tellefon.

 

det var da noen mil å kjøre og bilen hørtes fin ut, nye piggfri dekk fulgte med også, prisen var fin den så jeg ringte dagen eter og kjøpte bilen jeg, usett, for 6000kr!

 

Dro opp på kvellinga for å hente gliset, veit itte åkke som var lengst i haka når vi sto på garn jeg, sjåføren som hadde sitti å hørt meg legge ut om detta utrolig goe kjøpet, eller jeg som faktisk hadde kjøpt bilen?

men, jeg fant jo ut at lakkrust er itte det samma alle steder i landet....

bilen så ut som den hadde hvert igjenom et parr kriger, og tapt. innvendig så det ut som en bil som hadde 450 000 på telleren uten å ha blit vaska en eneste gang!

Men, bilen var god å kjøre, motoren gikk som ei klokke og det føltes som telleren, som sto på ca 100 000, stemmte bra.

 

kjørte bilen himat, og tuta uttafor så jentungen sku få glana, igjen framkallte bilen lang hake og hu lurte på hva i all verden jeg dreiv med, jeg kunne bare glemme å hente hu noe sted i den bilen hvertfall (yesss tenkte jeg da). Vi har en slik greie, jeg og jentungen, at vi gir bilene et navn, eneste forslaget hu kom med var "stygga", "vraket" og slike koselige navn. enda ikke bestemt noe navn..

 

jeg er av den oppfatningen at en veteranbil skal ennten være som ny fra fabrikken, enda bedre enn fra fabrikken, eller i god teknisk stand men du skal se at bilen har levd, se sjela til bilen liksom. Jeg går for det siste her.

 

begge skjermene er fulle av rust, og jeg vil ikke kalle det lakkrust, og siden det ikke er så mange av 83modellene på dynga lengre, veng osv selger heller ikke slike deler lengre, så tenkte jeg og bygge opp skjermene sjæl, har både et dårlig (flux) sveiseapperat og vinkelsliper, sparkel og lakk:partyon:

innvendig blei den ikke så ille bare jeg fikk vaska og fyllt opp med godlukt i speilet, nye stetrekk er handla inn sammen med tempmåler og turteller, samt kaffeholder.

foresten så var også de "nye" piggfri dekkene 3 års gammle vinterdekk de hadde dratt ut piggene av!

 

hvorfor jeg ikke trakk meg når jeg så bilen?

vel, kjæringa i huset sto å var bli som ei sol over at noe ville forbarme seg over denna stakars bilen som bare sto der, de to ungene skravla høl i hue på meg og la ut om bestefar i andre etg som eide bilen, menn var over 80år og burde itte kjøre mere, men gla i bilen, det varn.

sønnen i huset la ut om hvor bra bilen var, og jeg sto der lurte på hvordan noen kunne kalle det lakkrust. Jeg er en mann av minne ord, så jeg la penga på bordet og satt meg inn i bilen å pustet inn den gode lukten av møkkete innrøkte seter og mugglukt, blandet med fuktighet og ellers den lukten du får av biler som ikke har hvert brukt på ca 2 år.

 

Så nå begynner arbeidet med og få bilen klar til eu kontroll, så er planen og lage en bruksbil ut av dette, jeg har itte store krav bare det starter og går når jeg vil, så jeg regner med at bilen er klar for eu kontroll om 2-3 uker, så blir det små pussing og gnikking resten av sommeren.

sku vel klare å lega ut noen bilder ettet hverdt å tenker jeg.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her var det mye arbeid å gjøre gett.

vannpumpa må byttes, største slarken jeg har sett, alt av bremserør og slanger må byttes, eksosanlegget knakk under en prøvetur, ser bra ut ellers, så det blei sveiset, så fårn skrive nytt på ønskelista.

tokk av skjermene, og synet var ikke pent... innerskjermene var langt i fra rustfrie.

har pussa og sveisa nå i helga, håpet er og være ferdig med ene siden før tirsdag. Skjermene er så oppspiste at jeg trur jeg må prøve og støpe nye i glassfiber mens jeg leiter videre etter andre skjermer. rart at det sku væra så vanskelig og få tak i to skjermer?

 

positive med bilen er at utenom fronten, så er bilen veldig pen i forhold til alderen, har sett mer rust under på 10 års gamle biler enn på denne, bilen er tight og fin å kjøre og motoren høres fin ut.

 

blir go-bilen detta:cruising:

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket NBF bildeler.no og finndel.no er også bildeledatabasen.

Blir nok bra dette,virker jo ikke ut som den er gått så langt heller så her kan du ha bil ei stund :-)

Slapp du til og med og være privatsjåfør for jentungen he he,

må du ikke gjøre den så fin att hun ombestemmer seg :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, har sett på utrolig mange sider i helgen i håp om og skaffe dessa skjermene, sendt forespørsel til noen dynger og funnet et sted i sverige som påstår han kan skaffe de nye, men da kommer frakt og greier, følelsen av at det blir dyrt er absolutt til stede. Tenkte ringe han til uka om ikke noe spennende dukker opp.

snakker om dyrt, bestillte nytt dørhåndtak til bilen på torsdag, 169kr pluss 40 i frakt, helt nytt med nøkkel. Ser flere hoggerier selger de brukte fra 250.... men klager på at folk kjøper for lite brukte deler gjør de..

håpet er jo å bruke en sommer på den nå, slipe, pusse, gnukke og gni og så klart sveise, få den i en slik stand at den klarer 4-6 år til før den på nytt blir evaluert og da eventuelt får en ny runde. i mellomtiden blir det regelmessige service osv.

 

jentungen forsto vel at de uttalelsene kunne slå tilbake på henne så nå høster bilen lovord, men vi har en bil til, så jeg slipper neppe unna...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høggerene er blitt noen griske dyr,trengte speil til min de ville ha 900kr for brukt.

Nytt koster rundt 500kr så det er helt idiotisk,eg har gått på høgger siden barnsben og synes den bransjen er

blitt forandret veldig.

Heldigvis kjenner eg litt til høggeren her og fekk komplett speil til 50kr mot att eg demonterte det selv så er noen som fortsatt er kule.

Ta noen bilder av bilen om du kan :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldigvis noen fra den gamle skolen der ute enda, men det er ikke mange igjen nei, rart de ikke ser at e ville solgt mer om de senket prisene litt?

vel, kommer no bilde greier etterhverdt:)

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder av Audien? :)

 

Disse blir ganske tøffe med litt små styling og old school felger! Litt kjedelig med 1.6'en kanskje? har 1.8s og 2.0E i min å merker at de ikke flytter bra nok på seg heller.. hehe

 

Av en merkelig grunn så liker jeg 80 serien litt.. hehe. Har selv en 87' 80 B3/type89 og en94' B4 som ble delebil til den andre :) Artig bil å veldig lettskrudd.. Har kjørt langtur på over 200mil med B3/type89, gikk litt olje å vann men var artig å komme hjem igjen for egen maskin ;)

 

Har lenge vurdert en 1977 mod som en god kamerat har stående.. Mye overfalte rust på denne, topp pakning som er tvilsom og litt arbeid inni bilen.. Men han skal bare ha 5000kr for den, så håper på at den står der enda til jeg får henta den ;) Slenger med et lite bilde av den :)

 

625577_452873678117053_1898851253_n.jpg

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt om dette hos troms bildelesenter som er ein av de verste,da gjaldt de dette speilet eg skulle ha.

Han forsvarte dette med att det koster og ha folk til demontering/pakking,så solgte han rundt ti sånne speil til 900kr i året.

Prøv sjekk alle høggerene rundt der du bor de fleste sender melding om de får inn lik bil som din :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som mye lakkrust, men sjekk inni skjermene, er ikke innerskjermer på de så salt og dritt spruter opp, ellers ser det ut som et greit stykke arbeid det :-)

1.6 holder for meg, raste fra meg for 20 år siden :-) men sku hatt 5trins kasse da.

se hva jeg får til ang bilder...

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]38672[/ATTACH]

 

har vel gjort bedre sveis før, men med flux-apperat og begrensa med steder og legge sveisen, fårn si seg fornøyd.

litt sparkel, tecktyl og skjermer på plass er det ingen andre en jeg som ser forskell tenker jeg. :-)

post-36808-13804855054484_thumb.jpg

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Volvo V70 2,4D 2008

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg litt skummelt ut synes eg,tenker mest på evt kollisjon men nå vett ikke eg hva som er under sparkelet.

Ser bedre ut enn det var før og når det blir malt litt og skjermene kommer på så er det ingen som ser så mye av det.

Likte bilen godt eg,var tøff uten att eg klarer og sette heilt fingeren på hva som gjør det.

Har vel noe med sjarmen til litt eldre audi`er :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg litt skummelt ut synes eg,tenker mest på evt kollisjon men nå vett ikke eg hva som er under sparkelet.

Ser bedre ut enn det var før og når det blir malt litt og skjermene kommer på så er det ingen som ser så mye av det.

Likte bilen godt eg,var tøff uten att eg klarer og sette heilt fingeren på hva som gjør det.

Har vel noe med sjarmen til litt eldre audi`er :-)

 

nå er det vel bare sveis du ser på bildet der da ;) hehe.. Han sier at han SKAL sparkle å tectylere etterpå :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår