ThomasEK Skrevet Mai 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Chrysler neon 2.0l (om det har noe å si ) Dynamo lader normalt, motor går med batteri ut av, lader opp batteri med batteri lader så starter den. Men batteri mottar ingen ladning mens man kjører... Batteri er ok og holder normal hvile spenning.. Så hva er problemet her? Å enkleste vei å fikse? :s Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Og hvilken spenning måler du på batteriet når motoren går? Høres ut som defekt dynamo. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Det vet jeg ikke, er onkelen til dama som vi skal kjøpe bil av som har denne... Mekanikeren hadde hatt dynamo i benk å målt til 14.7volt, men aner ikke hva han har målt spenning til med motor igang på batteri.. Mener jo at det bare skal være å dra en ny strøm kabel fra dynamo til batteri, likt så vi gjør med Bilstereo oppgradering :) Men er det noe annet som kan forårsake dette? Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Kan ligge til at den står på verksted nå, å de mener det er hele sikringsboksen som må byttes. Klarer ikke helt å se den men... :s Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Normalt går det ledning fra dynamo til starteren, så videre til batteriet. Siden motor kan startes så er det hvertfall ikke noe galt med ledningen mellom batteri og starter, kan være dårlig kontakt på den mellom dynamo og starter, dog lite tenkelig. At dynamo gir ut 14,7 V betyr lite, er i real life som teller, altså i bilen. Mens motor går bør du måle hva dynamo gir ut samt batterispenningen. Denne skal være lik og bør være rundt 14V eller deromkring. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Hvis den ikke er lik så er det 100% sjangs for at dynamo er gåen? :/ Kan det ikke være laderele og? Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Nei, spenningen skal være lik, om ikke er det dårlig kontakt på ledning mellom dynamo og batteri. Om motor går og du måler litt over 12V på både dynamo og batteri, da er det dynamoen som ikke lader. Jo, kan være laderegulator, men det finner man ut når dynamo står i bilen med motor i gang ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 13.8volt hadde han målt på batteri med motor igang.. Lade regulatoren ligger vist inni sikringsboksen, så er denne som er defekt mente verksted.. Bare jeg som misforsto Svensk/norsken hans :P Svorsk! Høres dette riktig ut? :) Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 13.8 V i ladespenning er greit, meget fin spenning faktisk. Var dette målt i bilen eller i benk? Om i bilen, eller uansett, så ville jeg sjekket hvor mye strøm den klarer levere, kan være diodene som er knekt i den. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 målt i bilen med motor igang :) Dynamo målte 18volt i benk... Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Målt på batteri eller på dynamo, det er vesentlig. Om målt på batteri så er det noe som ikke stemmer her, for da vil batteri lades, samt tilføres mer strøm enn det bilen trekker. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Målt på batteri... :wonder: Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Kort oppsummert. Spenningen, målt på batteri, er 13.8V med motor i gang. Altså lader dynamoen. Motor starter ikke uten at batteri først har vært ladet med batterilader. Hvor lenge kan batteriet stå etter at det er oppladet, og du kan starte motoren på det? En time eller mer? Det høres ut som batteriet ditt ikke er ok, altså at det tappes ut av seg selv når det ikke er i bruk. Dette kan skje ved mye sulfatering og slamdannelse i cellene, etter hvert vil slammet komme opp i blyplatene og batteriet er ødelagt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasEK Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Stopper bilen så ville den ikke starte igjen sier han.. Så aner ikke. Men hørtes plutselig ut som batteri nå ja :s Siter Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/ Moderator på StreetMeet http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring Vår neon :) "If in doubt, flat out!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2013 Bytt batteriet så er nok problemet løst. Det som knekker et batteri, det er at det står utladet. Svovel (sulfat) i batterisyren vil da binde seg til blyplatene og legge seg som et isolerende lag utenpå de. Resultatet er i verste fall at batteriet ikke tar imot lading etterpå, og om laderen klarer bryte sulfateringen så vil noe av blyet skilles ut fra platene og ramle ned som slam, eller bunnfall. Mye av dette så vil slammet til slutt komme i berøring med blyplatene og kortslutte cellen(e). Grovt forklart :) Altså, lad batteriet ofte, men aldri med spenning over 14.5V. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.