Gå til innhold

Verksted problem, uenighet rundt reperasjon på gammel bil. HJELP!

Ranger emnet


Jostein Hanken

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en 97 Passat sedan, 1.6. På finn ligger de med tilsvarende kilometer til ca 20-25.000kr.

 

Jeg leverte denne inn til EU kontroll og Service. Fikk regning på 18.050kr. Jeg påpekte at dersom det ble dyrt måtte de gi beskjed.

Under EU kontrollen oppdaget de blandt annet at hjullagersett, 2 bremseskiver, 2 støtdempere +++ måtte skiftes. Dette fikset de,, uten å informere meg. Totalt på dette er ca 12.500kr. Materiell + ca 5 arbeistimer. (Totalregningen viser 7 arbeidstimer, jeg tenker 2 på service som jeg ba om er OK).

 

Hva kan jeg si til verkstedet? De holder igjen bilen fordi jeg ikke vil betale sluttsummen. Jeg mener de burde informert om sluttsummen, mens de sier summen ikke er høy nok til dette, til tross for at den er 50% av bilens verdi...

 

Deres "forsvar" er at bruksverdien på bilen er så høy, derfor mente de det var verdt summen. Samt at "slike summer er dagligdags for oss". De har sikkert handlet ut i fra gode intensjoner, men likevel...

 

Noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har bilen på verksted gir jeg alltid verkstedet beskjed om hvor mye penger de har til rådighet. De ringer meg alltid uansett og forklarer hva som må repareres før de starter. Ditt verksted må være et useriøst.

 

Har brukt de i 6 år, aldri hatt problemer før. Men alle jeg snakker med har samme inntrykk som deg, de burde har ringt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes verkstedet her har tatt seg til rette på din bekostning. Her burde de ringt deg for og gjøre en avtale før rep. Det er ikke verkstedet som bestemmer hvor mye du skal koste på bilen. Dette er direkte useriøst! Spør dem hvorfor de ikke ringte og gjorde en avtale med deg før de startet reparasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvis til punkt 5 i "Forretningsvilkår for bilreprasjoner" du

 

5

 

Useriøst

 

takk Mondeo, den var fin!

 

Til info har jeg snakket med Forbrukerrådet, kort oppsummert:

I følge Håndverksloven var de pliktige til å varsle meg ved før arbeidet ble påbegynt.

Mine rettigheter er å kreve arbeidet ugjort, få tilbake bilen med de gamle delene ELLER å komme til enighet med verkstedet på pris dersom jeg ønsker å beholde arbeidet.

 

Dersom vi ikke bli enige på det punktet må jeg betale full regning for å få tilbake bilen, for så å klage gjennom rette instanser i etterkant.

 

Verkstedet har til info full rett til å holde igjen bilen min ved en slik tvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Rsele og andre her. Jeg mener dog du bør for din egen del avtale en kraftig prisnedjustering slik at du kommer godt ut av det. Jeg ville tro at de i et slikt tilfelle godtar å få dekket nettoprisen på alle delene , samt ca halvparten av de arbeidstimene som var utover den avtalte servicen.. ( jeg ville gjort det iallefall) Surt for verkstedet , men slik går det faktisk ikke an å drive . Og 18 k for rep av en eldre passat er ikke lite penger som verkstedet antyder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår