Gå til innhold

Spørsmål angående vernemaske til spraylakkering.

Ranger emnet


SinnSykShit

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har en 3M halvmaske som jeg bruker når jeg maler veggmalerier med spraylakk, men jeg er litt i tvil om masken er helt tett eller ikke.

 

Jeg er litt usikker på hvilken maske jeg har, men jeg tror det er denne:

http://safetyequipment.files.wordpress.com/2009/11/3m-6000-series-half-mask-respirator.jpeg%3Fw%3D300%26h%3D213 Den ligner ihvertfall veldig.

 

Problemet mitt er at etter endt maledag så har jeg mye farge i ansiktet innenfor ‘maske området’. Spraymaling avgir mye støv, og det er dette som kommer inn i masken, jeg har på filter som skal ta gassene og støvfilter og jeg har nylig byttet disse men problemet fortsetter. Jeg antar da at det er trygt å si at masken ikke er helt tett?

Nå for tiden maler jeg mye russebusser noe som betyr lange arbeidsdager inne i dårlig ventilerte haller, men det er spesielt når jeg maler inne i bussene at problemet er verst. Inne i bussene er det lik null ventliasjon og veldig trangt så alt av gass og støv samles inni bussen.

 

Jeg har prøvd å finne ut hvor masken lekker, men klarer ikke å finne det ut, det virker faktisk som om masken sitter som den skal til tross for at den lekker malings støv.

 

Hvis det har noe å si, så heter malingen vi bruker Mtn 94 SPRAYBOKSER MALING MTN 94 - 400ml - Montana Mailorder

 

Dog skal det sies at jeg syntes masken fungerer ellers, de gangene jeg tar masken av får å rette på den etc. (ikke at dette skjer ofte, jeg prøver å innhalere minst mulig gass og støv) så merker jeg stor forskjell og malingslukta river i nesa. Jeg sliter heller ikke med hodepine, noe jeg vet at jeg gjør om jeg befinner meg i nærheten av spraymaling uten verneutstyr. Men det at malings støvet kommer gjennom bekymrer meg, og jeg vil og også tro at mindre mengder med gass da også lekker gjennom?

 

Spørsmålet mitt er egentlig om dette er vanlig, og hvis ikke, hva kan jeg gjøre for å unngå dette i fremtiden? I skrivende stund så kommer jeg på at jeg har skjegg, kan dette være en årsak til at masken ikke er helt tett?

Har noen av dere ett svar på dette, eller kan dere henvise meg til noen som kan gi meg ett svar? Vet dere om en forhandler etc. i Oslo som kan hjelpe meg med dette?

 

Har dere også noen ekstra tips til annet verneutstyr jeg burde bruke?

 

Tusen takk for svar.

 

 

 

Mvh.

Kim A. Larsen // SinnSykShit

www.sinnsykshit.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er nok skjegget som er synderen her.

Den gir nok god beskyttelse i forhold til det å ikke bruke maske, men vil utvilsomt tette best mot bar hud.

Kullfiltermasker er vel aldri noen fullgod løsning når man lakker, men skjønner at du må bruke denne type maske i ditt virke.

Husk bare å bytt filter regelmessig og oppbevar masken i en lufttett boks når den ikke er i bruk.

 

PS. Sjekk ut 3M sin batteridrevne "friskluftsmaske". Beskytter bedre enn en enkel kullfiltermaske og skjegg er ingen hindring.

Endret av Verksmestern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår