Gå til innhold

Opel Astra G 1,4 Caravan 99mod - motorlys, kveler seg

Ranger emnet


Btholvik

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en astra med motorkode X14XE/Z14XE som jeg plages med, får opp motorlys i dashboret og når jeg bremser ned mot feks et lyskryss og da kveler den seg, da kan den bli litt vanskelig å få i gang igjen og jeg må ofte ruse opp i en 4-5000 bar for å komme meg over lyskrysset når bilen først er i gang så går det greit til å begynne med noen ganger mister jeg fart i oppoverbakker også å må gire meg ned bare for å komme opp bakken..

 

Jeg var på verksted med bilen dær de leste av feilmeldingen og de sa det var coilen så de byttet den og pluggene samt ledninger, men 10 min etter jeg hadde hentet bilen fikk jeg opp lyset igjen, inn på verksted på nytt og fikk samme feilmelding og dette verksted ønsket ikke å gjøre noe mer for de hadde ikke god peiling på opel.

 

Jeg søkte litt rundt å så mange plagdes med lamdaen og egr ventilen på disse bilene med like symtomer som min, har demontert egr ventilen renset og smurt opp, kjørte så i en bratt motbakke i 4gir å fikk motorlampen på nytt igjen, men bilen kjørte fint i en uke uten at jeg så noe mer til dette lyset før på fredag da den kvelte seg på vei inn i et lyskryss igjen.

Lamdasonden er også byttet uten at det hjalp noe.

 

Er dette da tegn nok på at det er denne som det er noe galt med?

Har jo begynt å koste noen kroner denne opelen så ønsker ikke å bruke mer penger enn jeg må..

Opel Astra G 1.4 Stv

Ford Curier 96 1.4D

Ford Mondeo 04 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problem på en Astra F 1,4 1997. Motorlampe lyste motoren jukset og mistet kraft. Veksted sa det var eksosrenseventil. Vet ikke om det er det samme som EGR. Rådet var å slå på en flaske 'lurium'. Forgasser/INNSPRØYTNINGS-rens og halv tank bensin. Det fungerte. Problemet gjentok seg 2-3 ganger årlig og ble løst på samme måte. ca.kr.80,-.

Konen's Astra F 1,6 ble fikset på samme måte. PS begge biler brukte litt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende problem på en Astra F 1,4 1997. Motorlampe lyste motoren jukset og mistet kraft. Veksted sa det var eksosrenseventil. Vet ikke om det er det samme som EGR. Rådet var å slå på en flaske 'lurium'. Forgasser/INNSPRØYTNINGS-rens og halv tank bensin. Det fungerte. Problemet gjentok seg 2-3 ganger årlig og ble løst på samme måte. ca.kr.80,-.

Konen's Astra F 1,6 ble fikset på samme måte. PS begge biler brukte litt olje.

 

Takk for tips, skal prøve dette.

Kan noen av disse funke? eller va het det du brukte?

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrige-vasker/Bensintilsetning-36674/

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrige-vasker/Super-Gas-Treatment-36640/

 

Skiftet Egr ventil i går uten att dette hjalp noe, begynner å bli smått fortvilt nå..

Endret av Btholvik

Opel Astra G 1.4 Stv

Ford Curier 96 1.4D

Ford Mondeo 04 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
begge ser ut som tilvarende produkter. Kjøpte på shell og statoil. ville prøvd den siste du nevner.

Håper du får løst problemet.

 

Fikk tak i noe på esso som skulle gjøre susen, men problemet er dær fortsatt. Har nå skiftet temp føler og bilen funket flott i 4dager før samme feil kommer tilbake igjen..

Opel Astra G 1.4 Stv

Ford Curier 96 1.4D

Ford Mondeo 04 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Sjekk luftinga fra toppdekselet. Har også opplevd at blokkert eksospotte kan lage sånne problemer ;)

 

 

Har en mekaniker som kikker på den av og til innimellom noen andre prosjekt han har.

Det han kommer fram til er at det muligens er toppen, registeret eller hjernen.

 

Jeg synes det er så rart at når vi skifter ut noe så er den frisk noen dager før den får samme feil igjen..

Opel Astra G 1.4 Stv

Ford Curier 96 1.4D

Ford Mondeo 04 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår