Gå til innhold

Saab 9-3 2,2 tid , 2000-modell, Motor i nødmodus!

Ranger emnet


TommyLu

Anbefalte innlegg

Var så lur, eller ikke lur å kjøpte en 2000 modell med 2,2 tid, 115 Hk.

Fikk bilen rimelig da det var en feilkode på motor, som er litt diffus.

Den viser feil med ladetrykk og egr.

Har rengjort EGR og map-sensor, og deler av insugingsmanifoilen.

På enden av manifoilen (mot girkasse) står det også en annen ventil. (Noen som vet va denne kalles??)

Har misstanke om at den kan være skyld i problemen, da det ikke ser ut som denne fungerer.(vakumstyrt)

Denne er frakoblet, da det gjør at motor går skjeldnere og kortere tid i nødmodus.

Om jeg kobler til denne ventilen igjen, så går den nesten konstant i nødmodus.

Ingen problem å kjøre bilen til daglig. Men hadde vært kjektå få det i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter på turboen og styrer hvor mye bilen skal lade, om denne sitter fast så kan den overlade og dermed går den i nødmodus. Litt usikker på hva du mener med den delen som er frakoblet og vakumstyrt. Bedre om du tar et bilde eller finner et tilsvarende et på google og ringer rundt hva du mener.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser veldig ut som det er vakumstyringa til spjeldene som sitter under det øverste lokket på manifolden. Jeg vil tro at spjeldene der går tungt pga sot og dermed lagres det feilkode. Da må hele greia ut og rengjøres skikkelig

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser veldig ut som det er vakumstyringa til spjeldene som sitter under det øverste lokket på manifolden. Jeg vil tro at spjeldene der går tungt pga sot og dermed lagres det feilkode. Da må hele greia ut og rengjøres skikkelig

 

Takker for tipset... Får åpne opp i morgen og se kordan det ser ut!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som det også kan være er feil på er map føler. Denne er med på og styre turbotrykket og regulering av egr ventil, om denne er deffekt er det logisk at du får feilkoder på begge deler. Så om spjeldet der går lett og det ikke er igjensota nedi der slik av spjeldene kan gå fritt så vil jeg holde en knapp på at det er feil på den.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som det også kan være er feil på er map føler. Denne er med på og styre turbotrykket og regulering av egr ventil, om denne er deffekt er det logisk at du får feilkoder på begge deler. Så om spjeldet der går lett og det ikke er igjensota nedi der slik av spjeldene kan gå fritt så vil jeg holde en knapp på at det er feil på den.

 

Takker for alle tips... har smo sagt hatt ut og rengjort map-sensor... Men har ikke fått målt den!.

Skal ta meg noen timer imorgen ettermiddag og sjekke!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips... har smo sagt hatt ut og rengjort map-sensor... Men har ikke fått målt den!.

Skal ta meg noen timer imorgen ettermiddag og sjekke!! :-)

Stemmer det ja, jeg som er litt trøtt :P Kan være elektrisk feil på den ja selv om den er rengjort. Beste er og få sett hva slags verdi den gir fra seg når bilen står i ro med bare tenning på og når den er i drift.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det ja, jeg som er litt trøtt :P Kan være elektrisk feil på den ja selv om den er rengjort. Beste er og få sett hva slags verdi den gir fra seg når bilen står i ro med bare tenning på og når den er i drift.

 

Da har vi sjekket det meste....

Feilkode som viser er dårlig gjennomstrømming EGR.

Men kan vist være så mangt sies det... :-P

Har hatt oppe manifoil, og den ser ganske bra ut innvendig....

Alt av vakumslanger er sjekket.... EGR-ventil fungerer og styring til virvelspjeld er nå ok!!!

Står vel igjen å prøve ny luftmassemåler og magnetventilene som styrer egr-ventil og virvelspjeld....

Ellers noen gode ideer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår