Gå til innhold

devil duck: mini prosjekt, volvo 745 2,4diesel -> audi femmer, vinter herje bil

Ranger emnet


devil duck

Anbefalte innlegg

da snøen bynte å falle her i nord norge så kom lysten på rwd igjen, men som VAG man så var det jo ikke så mange andre valg en litt custom arbeid.

 

kjøpte en billig lokal 740 diesel siden audi femmer 6er å 8er passer rett på diesel clutch huset, kjørte med 82 disesel hester i 1måned til en sviktende toppakning hindret videre bruk å da startet dette lille prosjektet

 

da jeg kjøpte den så var den jo like lite attraktiv som alle andre 740er,

men relativt hel til å ha gått som taxi i mesteparten av sitt liv

 

255148_3822282282748_236760631_n.jpg

 

60506_3822281922739_1221622389_n.jpg

 

oppjustering av pumpa hjalp jo litt (merk porten)

 

205476_3822281562730_1602038484_n.jpg

 

så her har den stått i garagen i ca en måned pga litt mye sykdom,

her er da noen bilder av hva som har blitt gjort til nå

 

ut med dieseln

534101_3822282442752_143331004_n.jpg

 

prøver femmer oppi før bygging av bunnpanne og motorfester

64654_3833571044960_179017157_n.jpg

 

400090_3833571484971_721053189_n.jpg

 

litt tight med femmer maifoil

424800_3833571884981_188669502_n.jpg

 

så da prøvde jeg meg frem med manifoil fra dieseln, endte opp med å kappe av fremste port og bruke det

14156_3836838686649_1729285615_n.jpg

 

 

20327_3836839526670_1922147582_n.jpg

 

29581_3836839766676_114625953_n.jpg

 

motorfestevenstre

399284_3836840166686_45683090_n.jpg

 

155989_3836840966706_1509348992_n.jpg

 

så var det innsuget som måtte friseres litt for å få plass under panseret ;)

424847_3836840526695_1786632879_n.jpg

 

300028_3841064632295_939062264_n.jpg

 

486965_3849432881496_359987678_n.jpg

 

403158_3849435801569_69711081_n.jpg

ble senere sveist lokk på denne

 

å så bunpanna

429447_3849739329157_538895523_n.jpg

 

59311_3849735889071_791473654_n.jpg

 

537629_3860858407127_303788074_n.jpg

 

424812_3860859487154_1934124099_n.jpg

 

487125_3860860487179_1439949300_n.jpg

 

å toppen fikk seg en liten frisering

45363_3885048451863_2072209018_n.jpg

 

184435_3885129413887_1753032336_n.jpg

 

blokken fikk litt lakk

68902_3928889947873_1118343132_n.jpg

 

slik står det idag

386575_3964334033953_2036703635_n.jpg

 

542883_3964334713970_482438471_n.jpg

 

282797_3964335833998_1796670328_n.jpg

 

393048_3964336514015_967434326_n.jpg

 

307671_3963148524316_464528864_n.jpg

 

det er ikke mange timene igjen før det er oppstart, men man må jo ha tid til å være i garagen også

 

det som gjenstår er og fikse tur å retur av bensin

noen få ledninger

få montert innsprøytninga

få ferdig kjøling

og ordnet en vifte

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig spennende dette. Med fordel kunne du hatt en noe bedre eksos og gjerne en trimkam, samt sveiset trakter på runnerendene i innsugsboksen, da hadde du hatt en helt annen motor :) Er det en KV du har montert i den?

Har selv modifisert nokså mye på min Audifemmer, datasprut, portet topp, portet innsug, trimkam, grenrør, litt bilder;

 

Original (mindre bra) eksosmanifold på 2.3E

DSC_0829_zpsdf15b9e8.jpg

 

Byttet ut med avstemt grenrør som sikkert også hadde fått plass i din bil ;)

DSC_0871_zps22b7219b.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en KU som er montert men den er i hovedsak en midlertidig motor da jeg har planer om å få hendene på en 10vt å slippe nedi etterkvert,

har en trimkam liggende men må skaffe en annen type kamhjul for den,

kan vel si det sånn at denne motoren er til nå påkostet planing og ny toppakning :P motoren fikk jeg gratis

 

har før bygd 740 med femmer men da for bilcross, å lyden er vertfall upåklagelig

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke vanskelig å høre femmerlyden i Volvoen, men trenger du ligge så bredt i svingene ;)

 

hehe bilen er solgt videre til en kompis å han hadde puttet på noen 155 dekk bake siden han uansett ikke kunne konkurere med 2,5l bmw motoriserte volvoer, 150hk kadetter og golfer med stortsett like mye :P

 

jeg har også ett volvo pv prosjekt som skal få femmer å i bilcross men det blir en bra mye mere dedikert bil en 740en

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet kamdrev? Du har da sikkert trimkam for fast sporkile mens kamdrevet har løs?

 

S5000157.jpg

 

S5000156.jpg

 

stemmer dette, jeg trenger ett kamhjul med fast sporkile, så om noen vet om et så rop ut,

så litt nermere på velox grenrøret å jeg har ikke sjangs å bruke noe sånt uten å hugge opp torpedoveggen, motoren står så langt bak at jeg nesten ikke har noe plass, menst på audier(passaten min) så står motoren så langt fram at man kan bruke ett slikt grenrør, må vurdere ett til passaten, hadde vert gøy med 200ish suge hester 4wd å ca 1250kilo =)

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått gjort litt idag også,

har fått borret opp å gjenget opp til spjeld og kalstart dyse å begynt å planlagt plassering av innsprøytningen

 

734902_3993834851455_457445435_n.jpg

 

72861_3994163019659_964917067_n.jpg

 

386749_3994163379668_1339510070_n.jpg

 

tror jeg blir å ha den rett bak radiatoren og bare ha en plate mellom for å ikke få for mye varm luft dit

406005_3994163859680_1473764169_n.jpg

 

underdelen til k-jet fra volvo

307635_3994164619699_1277416987_n.jpg

 

måtte kappe litt i isolasjonen på pansret for gasspjeldet

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/75364_3994164939707_187764740_n.jpg

post-7742-13804854736405_thumb.jpg

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer dette, jeg trenger ett kamhjul med fast sporkile, så om noen vet om et så rop ut,

så litt nermere på velox grenrøret å jeg har ikke sjangs å bruke noe sånt uten å hugge opp torpedoveggen, motoren står så langt bak at jeg nesten ikke har noe plass, menst på audier(passaten min) så står motoren så langt fram at man kan bruke ett slikt grenrør, må vurdere ett til passaten, hadde vert gøy med 200ish suge hester 4wd å ca 1250kilo =)

 

Den typen kamdrev med fast sporkile finner du på AAR-motor (Audi 100 C4) og NG-motor (Audi 80/90 B3 og B4). Vet Velox Motor har solgt en del femmerkammer sammen med justerbart kamdrev, en av de som har kjøpt dette har gjerne et originalt liggende? ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

je men jeg vil jo helst ha ett med firkantige tenner ellers så må jeg jo bytte bunn drevet også, har jo 2 aar motorer liggende, skal se på disse i morgen,

 

har gjort litt idag, fått nippel i tanken, festa bensinpumpa å ordna tilførseln helt frem =)

 

540905_4003478572542_162100982_n.jpg

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

je men jeg vil jo helst ha ett med firkantige tenner ellers så må jeg jo bytte bunn drevet også, har jo 2 aar motorer liggende, skal se på disse i morgen,

 

Ja det er sant, du har firkantede tenner på din. Da tror jeg du sliter, for vet ikke om det eksisterer kamdrev slik du ønsker, med fast sporkile. Vet det kan spesiallages til deg, da type justerbart, men koster gjerne mer enn det smaker? De justerbare Velox Motor solgte var spesiallagde med 8v innerdel og 10v tannkrans (52 tenner). Du har vel 44 tenner på ditt?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, du har firkantede tenner på din. Da tror jeg du sliter, for vet ikke om det eksisterer kamdrev slik du ønsker, med fast sporkile. Vet det kan spesiallages til deg, da type justerbart, men koster gjerne mer enn det smaker? De justerbare Velox Motor solgte var spesiallagde med 8v innerdel og 10v tannkrans (52 tenner). Du har vel 44 tenner på ditt?

 

 

om det passer fra aar så bytter jeg jo bare vannpumpa og drevene =)

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det passer fra aar så bytter jeg jo bare vannpumpa og drevene =)

 

Ja, det går meget bra, husk bare VAG 2084 når du løsner/tighter svinghjulsdemperen ellers kan kilen i den ryke, eller enda verre, kilesporet i veiva bli ødelagt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke snubb festet lengre så må nokk prøve meg frem på andre metoder, men dette er jo all hovedsak en bilcross bil med skilt så om noe ryker så får jeg tåle det

Ah, the 1920s - when men were men, cars were Avions-Voisins, and pedestrian impact standards were "get out of the way or my car will literally shank you in the face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår