Opelastra1996 Skrevet Januar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2013 Min far har ein Audi 80 1992 mod reg nr. Rz 20127 , 2.0E som ikke går som den skal lenger. Bilen gikk 2-3kilometer før den stoppa. Etter en pause, gikk den noen kilometer til. Strekningene ble mindre og mindre og nå går den ikke i det hele tatt. Noen har nemnt hallgiver i andre forum her. Hvor ligger den på denne bilen, tenkte kanskje ta en tur påhuggeren og få en annen hallgiver og teste? Kan det være annet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2013 Hallgiveren er inni fordeleren. Når motor stopper, sjekk om du har gnist på pluggene. Om ikke er det mest sannsynlig defekt hallgiver, denne skifter du enklest ved å skifte hele fordeleren. Om du vil bytte kun hallgiveren så har jeg laget en guide for dette her http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/300635-guide-skifte-fordelermontert-hallgiver-audi-vw.html Husk at fordeler er drevet av oljepumpa og sporet i enden på fordelerakselen må treffe med sporet i akselen på oljepumpa, samt fordeler må stå i riktig stilling for å få gnist på riktig tennplugg og til nøyaktig riktig tidspunkt. Altså må du justere tenningen etterpå med tenningslampe. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelastra1996 Skrevet Januar 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2013 Hei! Var ingen gnist da vi startet sjekkrunden. Ingen strøm ut fra coil. Har nå byttet coilen og fått gnist igjen, men motor går bare på en cylinder - og starter ikke skikkeleg. Fordeler var veldig smusset/skitten innvendig. Har gjort den rein, men likevel går ikke bilen. Forsøker nå og få tak i en brukt fordeler, så vi får teste. Om ikke bestiller vi ny hallgiver - og forsøker bytte denne slik du beskriver. Uansett ligner vår fordeler mer på den som du beskriver med bilde for 5 sylindrede biler med hallgiver på motsatt side inne i fordeler. Fins det flere varianter her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2013 Som jeg spurte om i ditt like svar i en annen tråd - Har du byttet om pluggledningene? Siden motor går på en sylinder så fungerer hallgiveren. Sjekk pluggledningene du, tenningsrekkefølge 1-3-4-2. Med fordel, bytt til nytt fordelerlok først. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelastra1996 Skrevet Januar 9, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2013 (endret) Da skal jeg prøve det så snart jeg kan. Har komplett fordeler med nytt lokk på gang. Den andre tråden du viser til, så jeg ikke med det samme - da den lå under innlegg og ikke tråder. Beklager, har fjernet den ene. Takk for svar uansett. Endret Januar 9, 2013 av Megane1996 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2013 Rotér motor til rotor peker mot referansemerket i fordelerhuset. Ledningen ut av fordelerlokket som er rett over der rotor peker / referansemerket skal til sylinder 1. Neste ledning (med klokken) skal til syl. 3, neste til syl. 4, og den siste sier seg selv ;) Men om du fortsatt kjører med samme fordeler så er nok problemet der enda - skift fordeler / hallgiver. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelastra1996 Skrevet Januar 9, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2013 Pluggledninger og fordelerlokk var løsningen! Nå går bilen akkurat som den skal. Tusen takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelastra1996 Skrevet Juni 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2013 Har nå byttet til ny fordeler med ny hallgiver (helt nytt), har ny coil, nye ledninger og ny registerreim. Bilen er ennå upålitelig. Kan gå i flere timer, før den plutselig stopper momentant og er umulig og få start på igjen en hel stund. Etter en time kan bilen starte helt fint igjen og gå fint lenge igjen. Hvor kan vi starte feilsøkingsemner nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 11, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2013 Når den stopper, finn ut hva som mangler - bensin eller gnist. Om det er gnist så finn frem tegninger og mål hvor feilen er. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Opelastra1996 Skrevet August 23, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2013 Siste feil var bensinpumperele. Det betyr at det var både feil på hallgiver og ustabilt bensinpumperele. Nå virker bilen helt fint og har gått smertefritt i hele sommer:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.