Gå til innhold

Direkte overgang fra 80-sone til 40-sone

Ranger emnet


flatpedal

Anbefalte innlegg

Har oppdaget et par nye 40-soner i romjula. Det dreier seg om en vei forbi et par hus utenfor tettbebygd strøk. Tidligere var det vanlig 80-sone, men nå er det kommet opp fartsgrense 40 skilt (ett på hver side av veien). 100 meter senere er det skiltet med oppheving av særskilt fartsgrense.

 

Men jeg mener å ha hørt at fartsgrensen kan senkes maks 20 km/t om gangen. Dvs hvis man skal senke fartsgrensen fra 80 til 40, må man f.eks. gå via 60. Noen som vet om noe regelverk på området? Finner ikke noe på lovdata.no. Håper å kunne la cruisecontrollen stå på 80 uten å bekymre seg for snuten.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det at man i utgangspunktet kun kan senke hastigheten 20 km/t av gangen, men man kan omgå dette med ett "for-skilt", altså ett skilt som sier den kommende fartsgrensen 100-150 meter før, med underskilt med avstand til fartssonen starter.

 

Hastighetsgrense-endring skal også alltid skiltes med skilt på begge sider av vegen, med unntaket opphevelse av fartsgrense(60 med streker over f. eks.).

 

Noe annet som er verdt å ha med seg, er at dette også gjelder ved midlertidige fartsgrenser(vegarbeid eks.).

 

Opakermoen langs E16(gamle RV2) står det skiltet direkte ned til 40 fra 80, og har vært det i årevis.

 

Dette er iallefall opplæringa jeg fikk ved arbeidsvarslingskurs som jeg måtte ha for å jobbe på/ved/langs veg.

 

Men hvordan dette stiller seg ved en kontroll man blir tatt, det vet jeg ikke, ved midlertidige fartsgrenser kan man i det minste stille spørsmål med hvem som har godkjent skiltplanen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da helst holde fartsgrensen enten skiltinga er riktig eller gal...

 

Er det skiltet 80sone? eller er det 80 bare pga det er landevei, for om det ikke er skiltet, blir fartsgrensen automatisk 50 når du kommer til et "tettbygd strøk" og da er det en smal sak å skilte ned til 40. Men skiltene skal fortsatt stå på begge sider av veien ved hastighetsendring.

 

Dette med tettbygde strøk er jeg forøvrig usikker på, kjørelæreren min sa det gikk litt på sjønn, 1 hus ved veien gjør det ikke tettbygd, men om det er 5-6 så regner de det kansje som det?

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke midlertidige skilt (gul bakgrunn) og ikke forvarslet. Er ikke skiltet 80-sone i starten av veien (sjekket med Google Maps), men oppheving av særskilt fartsgrense etter 40-sonene. Slik sett vil nok enkelte arguementere for at fartsgrensen kun er endret fra 50 til 40, men jeg har vanskelig for å se at et gårdsbruk (sted 1) og et gårdsbruk og et bolighus (sted 2) går under "tettbebygd strøk".

 

 

Sted 1 har fått 100 meter 40-sone.

Sted 2 har fått 300 meter 40-sone fra bolighus til gårdsbruk. Kjørte for øvrig ikke 80 på sted 2 tidligere heller, men rundt 60-70.

 

Hvis det ikke er noen regler mot å sette fartsgrense til 40 utenfor tettbebygd strøk, eller gå direkte fra 80 til 40, så er vel skiltingen OK.

Endret av flatpedal

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper å kunne la cruisecontrollen stå på 80 uten å bekymre seg for snuten.

Med respekt for dom som faktisk bor langs med den nye 40 strekningen så hadde jeg slått av cruiesen og satt ned farten til 40kmh.

Det koster deg ikke mye tid og energi, men det er sikkert til stor glede for dom som faktisk bor der hvis du respekterer den nye grensen.

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også litt ann på hvordan den enkelte plassen er, både hvor nærme vegen husene er og om det f-eks er et hus på hver side av vegen.

Og ikke minst sikten, både for deg at du ser om det er et barn som leker på gårdsplassen/30 kyr og ikke minst om bonden med traktoren ser deg.

Regner uansett med at siden de har satt ned til 40, har de en god grunn til dette, pga sikt eller hus nær veien. og når du skriver du slakker av til 60-70, så slår du av cruicekontrollen likevel og kan likegodt slakke av litt til.

 

Men det er alltid 2 sider av samme sak, når man tenker på de som bor der. For jeg ville ikke bodd der som alle skal akkslerere fra 40 til 80, blir ekstra lydnivå av dette. Hvertfall noe å tenke over når du kjører der...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld lydnivå, er dekkstøy av bilar som susar forbi i 80 vel så ille / verre enn bilar som køyrer i 40, og så aksellererar når dei har passert huset. Har budd 30 meter frå E16 i 3 år, så det veit eg litt om.

 

Når det gjeld fartsgrense, er det ikkje vanskeleg å argumentere for at dette er "tettbygd strok" / gardstun, og at det difor er 50. Det er heller ikkje noko problem å argumentere for at det ikkje er tettbygd strok, og 80. Det er nok difor skilta har kome opp i utgangspunktet.

 

Når det gjeld kor mykje fartsgrensa kan bli sett ned i eitt jafs, finst det ikkje noko lovverk om det. Det som evt. finst, er interne reglar som vegvesenet / vegmyndigheitene forheld seg til. Det er nok her desse 20km/t er nemnte. Desse har likevel ingen juridisk verknad, og eit 40-skilt er gjeldande anten fartsgrensa i utgangspunktet var 60, 80 eller 140...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er du sikker på at det ikkje står nboe om i Skiltforskriften?

 

Tja... Eg har ikkje finlese heile forskriften, men eg kan ikkje sjå noko om det der det i så fall ville vore naturleg at det skulle stå. Eller, naturleg og naturleg, det er sjeldan slike detaljbestemmingar som dette blir brukt i lovverket i det heile.

 

Link til skiltforskriften, i tilfelle nokon ser noko eg ikkje ser: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/sd/sd-20051007-1219.html&emne=skiltforskrift*&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld fartsgrense, er det ikkje vanskeleg å argumentere for at dette er "tettbygd strok" / gardstun, og at det difor er 50. Det er heller ikkje noko problem å argumentere for at det ikkje er tettbygd strok, og 80. Det er nok difor skilta har kome opp i utgangspunktet.

På bildene ser du at det er spredt begyggelse (100-300 meter mellom husene). Det er ellers også svært få hus langs veien. For meg er det derfor temmelig åpenbart at det IKKE er snakk om tettbygd strøk. Det er riktignok et gårdstun på det ene stedet, men det er urealistisk å sette likhetstegn mellom gårdstun og tettbygd strøk. At dette kan være tettbygd strøk tror jeg derfor ikke noe på.

 

Noe som også taler for at noen få hus ikke utgjør tettbygd strøk, er fravær av skilting. Hvis det andre steder er tvil om tettbygd strøk, skiltes det for å ha 50-sone. Omkring skoler og byggefelt og lignende er det åpenbart, men jeg tror de færreste (inkl Olav) her i Norge bremser ned til 50 når de passerer et hus langs veien, med mindre det er skiltet slik.

 

Men siden ingen ser ut til å finne regler for dette, virker det som det kan skiltes direkte fra 80 til 40, utenfor tettbygd strøk.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo faktisk flere steder det det skiltes ned fra 80 (uten skilting, bare vanlig landevei) og til 50, dette blir jo en forsjell på 30 km/t uten mellomskilt.

 

bare om du kommer på en vanlig landevei, og faktisk kommer til et tettbygd strøk med 50, (fremdeles uten skilting) så blir jo dette hastighetsendring på mer enn 20km/t forsjell. Kan muligens vere at slik endring av fart er greit når det ikke er skiltet fartsgrense i utgangspunktet?

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo faktisk flere steder det det skiltes ned fra 80 (uten skilting, bare vanlig landevei) og til 50, dette blir jo en forsjell på 30 km/t uten mellomskilt.
Dette kan jeg aldri huske å ha sett selv. Har dog kjørt kun ca 150 000 km på østlandet og omkring Bodø. Har du noen eksempler?

bare om du kommer på en vanlig landevei, og faktisk kommer til et tettbygd strøk med 50, (fremdeles uten skilting) så blir jo dette hastighetsendring på mer enn 20km/t forsjell. Kan muligens vere at slik endring av fart er greit når det ikke er skiltet fartsgrense i utgangspunktet?

Igjen, dette har jeg heller aldri sett, selv om det er teoretisk mulig. På Østlandet skiltes det ned til 60 hvis det er litthus, butikker, osv, men ikke nok til å kalle det tettbygd strøk. Hvis det blir enda tettere mellom husene (=tettbygd strøk), så skiltes det til 50. Kan du vise et eksempel på utvilsomt tettbygd strøk som ikke har nedsatt fartsgrense med skilt?

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom Ålgård og oltedal var det begge deler før hvertfall, Strekningen Vikeså-Stavtjørn var det også skiltet direkte til 50 fra 80 på steder det kunne vere tvil, kan vere det er endret nå de siste årene...

Den siste er litt vanskelig iogmed at min tolkning av tettbygd strøk kansje ikke er lik din, jeg tenker på 4-5 hus som står tett og nerme veien er tettbygd, og slakker derfor av farten, du kan kansje vere uenig, men om jeg er usikker og det i tilegg er litt dårlig sikt så er jeg heller på den sikre siden.

Jeg husker faktisk at jeg har vert liten selv, og stormet ut på veien uten å tenke på at det kunne komme biler, og har opplevd at barn gjør det også i 2012, har liten tro på at 2013 blir anderledes på det feltet.

 

 

Det blir også mindre og mindre av veier uten skiltet fartsgrense, så disse stedene forsvinner nok etterhvert likevel.

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår