JGHines Skrevet Desember 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Hei Audien min, A100Q C4, sliter med å starte. Vrir om nøkkelen, får på tenning og alt er fint, men reagerer ikke på det siste hakket (startmotor). Skrudde av bakstykket på låsesylinderen og kjenner med fingrene at stykket som stikker ut fra låsetønnen (som skal inn i bakstykket) er ødelagt. Er det mulig å få kjøpt en ny låsesylinder, eller er det mulig å reparere den jeg har? Får man støpt slik til sin nøkkel? Er det mye arbeid å skifte låsesylinder (tenker på rattlås). Joachim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Siden du får vridd om bakstykket (ned tenningslås og nøkkel) så høres det for meg ut som at selve låsesylinderen er ok, men heller at bakstykket ditt er defekt. Har du prøvd å starte ved å kun vri om bakstykket med et stort skrujern? Fungerer det ikke så vet du at det er bakstykket som er defekt ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JGHines Skrevet Desember 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Hei Var nettopp ute å startet bilen med kun bakstykket. Brukte nøkkelen rett i sporet og da startet den fint som bare det. Det virker som om det har falt av en bit fra den pinnen som står ut fra selve låsesylinderen (den avlange pinnen som går inn i sporet på bakstykket) og at jeg derfor ikke får vridd den over på det siste hakket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Har du mulighet til å ta et bra bilde av den pinnen som kommer ut fra tenningslåsen, den som skal inn i bakstykket? Bilde tatt med mobil og makroinnstilling. Kjenner til en annen bil med samme problem men har ikke forsket videre på det. Det som kan være løsningen er å file litt av de plastleppene på siden av bakstykket slik at bakstykket kommer lenger inn i selve "huset". Du må da i forkant lime den delen av de som ikke henger fast, ellers blir det lite de henger etter. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JGHines Skrevet Desember 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Lime hvilken del hvor? Den som er falt av (og som jeg forsåvidt ikke vet av)? Dette hørtes ellers ut som en god idé, får startet bilen med nøkkelen om jeg legger litt press på bakstykket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2012 (endret) Det med blå tekst, skal stå lime, ikke file. Gikk litt fort i svingene når jeg skrev ;) Endret Desember 22, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JGHines Skrevet Desember 23, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2012 Hei Kan oppdatere med at dette faktisk fungerte fint, iallefall foreløpig. Jeg vet ikke hvor lenge dette holder seg, men for nå var det et kjempetriks. Tusen takk, Quattro73. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2012 Men fikk du tatt makrobilde av der bakstykket skal stå inni? Hadde vært kjekt å sett :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JGHines Skrevet Desember 28, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 Nei, glemte jo selvfølgelig dette. Kan ta bilde når denne fine løsningen engang slutter å virke. Når det er sagt, vet du hvilken av kontaktene bakpå bakstykket som kjører starteren? Er det bare starteren som kjører på det tredje hakket, eller er det flere kontakter som bør sluttes? (om jeg skulle bestemme meg for å lage startbryter). Og, skal startreléet ha +12V eller jord? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 28, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2012 Pinne 50 på bakstykket gir pluss ut til innslaget på starter, men du må i tillegg ha 15-spenning (tenning på) ellers vil ingenting annet enn startmotor fungere. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JGHines Skrevet Desember 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2012 Hva gjør 50b da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xr4ti Skrevet Desember 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2012 Styrestrøm til bla dynamoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2012 50b er ikke i bruk, tror jeg da. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JGHines Skrevet Desember 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2012 Tusen takk, skal se hva jeg får til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg