Gå til innhold

GUIDE: Skifte fordelermontert hallgiver Audi/VW

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Typisk defekt hallgiver er når motor går som normalt helt til den er varm, stopper og det ikke er gnist på pluggene. Hallgiveren kan skiftes ved å demontere fordeleren, det enkleste for de aller fleste er likevel å få tak i en brukt fordeler. Uansett, legger med noen bilder av hvordan demontere fordeleren.

 

På noen eldre fordelere kan pulshjulet løsnes ved å ta av låseringen over, men på de fleste er hjulet presset på og lar seg vanskelig demontere uten at man ødelegger det i samme slengen. For å komme til hallgiveren må tannhjulet i bunn demonteres, henger etter en splint som bankes ut. Fordeleraksel kan da trekkes ut og man kommer til for å bytte hallgiveren.

 

Fordelerdrevlarings3_zpsa12510d1.jpg

 

Fordelerdrevlarings1_zpsb1d8782c.jpg

 

Fordelerdrevlarings2_zpsd4793c91.jpg

 

Hallgivere selges løst, har her Bosch delenummer 1237031296

 

Bosch1237031296_zps3fbfa64a.jpg

 

 

På fordelere til rekkefemmere må man ha en annen type hallgiver da denne er montert i motsatt ende av pluggen.

 

fordelerAAR.jpg

 

hallgiverAAR.jpg

 

Hallgiveren her må også borres ut de den er klinket fast, festes med nye nagler.

 

home_h5.jpg

 

Selges bl.a. her http://www.bbautomacao.com/home_hall_effect_sensor_cyhme56.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 4 months later...

Som jeg har skrevet i guiden, er likt på femmere men naglene må borres ut og ledningene loddes. Er likt på AAR, de nederste bildene er fra en AAR-fordeler. Også der må naglene borres ut, de to som holder hallgiveren på plass mot platen under, samt ledningene loddes.

 

Har du sjekket om din fungerer da? Tar to minutter å teste - i benk.

 

Hallgiveren i linken din er ikke beregnet for AAR-fordeler, men på 8v-fordeler ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motor dør ut når den blir varm, samt gnist forsvinner, da er det typisk hallgiver ja :)

Har du forresten sjekket om du har gnist når motor er varm? Kan også være at motor får alt for mye bensin og derfor dør ut når varm - man må da være ille.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope får ikke for mye bensin og får start igjen så fort motoren er kald igjen, har ikke fått sjekket gnisten enda, skal gjøre det så fort jeg får på toppdekslet og øvre del av innsuget igjen, mangler bare toppdekselpakningen så skal jeg prøve det ut.

Audi AAR rakrør(straightpipes) - YouTube her har du en film hvor du hører hvor turtallet kutter, klarte og lure ann opp en gang på turtallet men 5 min etterpå så ga an opp og ville ikke svive på tomgangen engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBHME56 eller BBHME301 vil passe i din fordeler. Mål avstanden mellom naglene og ut til sensorflaten og bestill den som er riktig, er 6.5mm på HME56 og 4.4mm på HME301.

 

          HME301                                    HME56

 

 

dDu9L.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hm, sliter med å få gnist på min mk3 bon jovi motorkode aee. HAr byttet coil, rotor, kabel fra coil til fordelerog plugger, ingenting fungerer. Den døde etter å ha kjørt ca 2 km, og vi får ikke start igjen. Kan dette skyldes gåen hallgiver? Eller er det andre kjente feil som gir samme resultat.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt om du har spenning inn til hallgiver og coil når tenning er på?

Jeg har ikke tegninger over G3 AEE, men er det tre ledninger i pluggen til fordeler? I såfall skal du, idet tenning slås på, måle 5-12V mellom de to ytterste pinnene i denne pluggen.

På coilen er det likt antar jeg, tre pinner i pluggen? Her skal du måle 12V når tenning er på, da mellom pinne 1 og 3.

 

Tegning under, er IKKE for AEE, men prinsippet er det samme.

 

SgTys.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår