Gå til innhold

turbohavari med følger...

Ranger emnet


klungo

Anbefalte innlegg

bilen er en peugeot 407 sw, uten at jeg tror det har så mye og bety med spørsmålet mitt. turboen er helt knekkt. den har jeg demontert og staget som skal holde "skovlene" på plass er knekkt. orsaken til dette er sannsynligvis at jeg har vært for slakk med rens av partikkelfilter og skifting av olje.... så da kan man si at jeg har meg selv og takke.... men, oljesystemet må renses før ny eller overhalt turbo settes på. må bilen på verksted for at dette skal kunne ordnes, eller finnes det en "fiffig" måte og gjøre det selv på?

jeg vil nevne at hobbyen min er bil. jeg skruer på bil like gjerne som andre koser seg med fotball. så det er ikke ett økonomisk problem. hadde bare vøært morro og fått det til selv. :-)

motoren kan jo ikke startes siden turboen er ikke eksisterende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at oljesystemet må renses??? Hvordan?? å hvorfor???

 

jeg las ett sted at orsaken til ett slikt havari var på grunn av sot fra partikkelfilteret, og gammel olje. kan nok stemme det. dersom ikke oljesystemet ble renset før den nye turboen ble montert ville samme problemet kunne oppstå igjen... det er hvorfor... hvordan er det jeg spør om her. :-)

jeg har lest om motorrens, men det er vel slikt man tilsetter oljen, og så kjører den. derfor mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,6 HDI? Med masse koks rundt dysene? Problemet er at dysene løsner, oljen blir forutrenset og oljesilene tetter seg.

Av med katalysator/dpf, bunnpanne, oljesil, dyser og dysetetninger, og oljetilførsel/returslange til turbo. Silen som sitter i uttaket til oljetilførsel turbo kaster du.

Så tar du en grundig rengjøring av oljesil og rundt dyser. Monter nye tetninger både under og rundt dyser, pass på å få opp de gamle i dysehullene

 

Ikke spes vanskelig, men mye jobb. Litt kingig å få på tetningene rundt dysene. Vil også anbefale nye oljeslanger til turbo, spes returslangen. Og seff et olje/filterskift

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vis det er en slik rens nu mener så er det ikke noe problem å gjøre den selv..

 

Men noe som er vitig å sjekke er retur rør fra turbo at det er rent å ikke grod igjen..

Er viktig med olje skift og at man bruker rett type olje på en turbomotor..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår