Gå til innhold

Fuelcut og Carputer


oddcar

Anbefalte innlegg

I tidligere tider var det mulig og få biler med fuelcut. Dette var i den tiden før catalysatoren ble vanlig tror jeg. Går det an å kombinere fuelcut, altså opphør av drivstofftilførsel i biler med catalysator. Hva skjer med catalysator hvis motor ikke får drivstoff ? Å det an å legge inn fuelcut i programmet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke - hva skal du med dette? Fuel cut eller tenningkutt blir brukt som turtallssperre og/eller av økonomisk hensyn og flere biler har begge deler originalt

Uansett, kat tar ingen skade av fuel cut og denne funksjonen kan legges inn i div. datasprut. Hvorvidt det går på ditt 'program' vet jeg ikke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Min første tanke - hva skal du med dette? Fuel cut eller tenningkutt blir brukt som turtallssperre og/eller av økonomisk hensyn og flere biler har begge deler originalt

Uansett, kat tar ingen skade av fuel cut og denne funksjonen kan legges inn i div. datasprut. Hvorvidt det går på ditt 'program' vet jeg ikke.

 

På bilen finnes en "kjørecomputer" som viser drivstoffforbruk pr 100 kilometer. Ved kjøring ned bakker vil man jo slippe gassen men kan ikke se at dette påvirker kjørecomputerens utregning da den viser samme forbruk som før nedoverbakken startet. En lang nedoverbakke vil jo medføre et langt avbrekk i drivstofftilførselen og jeg mener det vil påvirke catalystorens temperatur så mye at den ikke vil virke optimalt ved bakkens slutt. Det er dette jeg mener er fuelcut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalysatoren vil fungere den. Dessuten, om katalysatoren fungerer optimalt er det vel svært få som tar så tungt ;) Det som ikke fungerer ved nedkjøling er lambda, derfor er det varmeelement innebygd i sonden slik at det ikke skjer ;)

Hvordan kjørcomputeren din jobber vet jeg ikke, men den skal heller ikke "ta ut" når du henger på giret nedover en bakke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det mener jeg at kjørecomputer ikke beregner drivstofforbruket ut ifra når du henger på giret, da hadde den "tatt av". Derfor tar den et gjennomsnitt og kalkulerer tallet deretter.

 

Om det er fuelcut på din når du slipper gassen er umulig å svare på, vet ikke hvilken bil du har engang ;) På mine biler får ikke motor en dråpe bensin dersom turtallet er over 1500 omdr og TPS er mindre eller lik 1% mm, jeg bruker Megasquirt. Her kan jeg selv sette alle kriteriene for fuelcut, ref bilde under.

 

[ATTACH]34947[/ATTACH]

MS fuel cut.JPG

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pc i bilen er jo en mulighet men noe fram i tid tror jeg. Pc og biltrimming er vel nok mere vanlig i disse dager.

I mitt tilfelle med Chrysler 2,4 sugemotor og 4 trinns automat er økonomi mere i fokus. Bilen er nok laget for lite kupert terreng og burde ha hatt et mye større dreiemoment da fjerde trinn (antagelig best egnet for v6 motoren ) er skikkelig "overgearet", mere enn flere andre biler har på 5 gear. En ulempe med bilen er at den skifter til 4 gear allerede ved ca 80 km/timen og da om motbakke er i område sier det seg selv at dette ikke fungerer godt i praksis. Dette kan jo sikkert forandres på med en annen hjerne kanskje ? Om hjernen i bilen har fuelcut er ikke godt å si. Bilen har også propandrift og med en egen hjerne for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår