Gå til innhold

Bremsecalipteren min bak har låst seg, Hjelp.

Ranger emnet


Sverre Olsen Hovtun

Anbefalte innlegg

Bremsecalipteren bak på min Passat 97 model har halveis låst seg.

Tar heila tiå borti på innsiden av skjeva imenst uttersida beveger seg ikke i det heile.

Har hørt på pris på Mekonomen og dei skulle ha 6500,- for og skifte calipteren og skivene på begge sider.

Noen tips om hvordan eg kan løyse den opp eller lignende?

Har prøvd å bremst fult i fart, rygd imenst eg har tatt handbrekken opp og ned osv.

Dette skjedde når bilen stod i ro uten handbrekken på.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg har de, går i hvertfall vaier til calipteren der det er en egen hendel som trekkes tilbake av ei fjør.

 

Stempelet på caliperen må skrues tilbake ved bytte av klosser. Dette stempelet har en svakehet ved at det kan sette seg fast,rust etc. Du kan prøve å skru stempelet inn og ut for å se om det er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stempelet på caliperen må skrues tilbake ved bytte av klosser. Dette stempelet har en svakehet ved at det kan sette seg fast,rust etc. Du kan prøve å skru stempelet inn og ut for å se om det er løst.

 

Takk for svar, skulle ta av calipteren da eg møtte neste problem, da calipteren ikk3 har vore av på 15 år er boltehodene helt rustne og vill ikke la seg løsnes uten bolthodene blir vridd runde. Tror eg må bestille meg nye caliøtere og skiver og skifte, ved å lufte systemet etter bytte, må eg lufte fremme og eller nokk ved og gjør det bak? da den ene calipteren framme er luftenippelen gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsecalipteren bak på min Passat 97 model har halveis låst seg.

Tar heila tiå borti på innsiden av skjeva imenst uttersida beveger seg ikke i det heile.

Har hørt på pris på Mekonomen og dei skulle ha 6500,- for og skifte calipteren og skivene på begge sider.

Noen tips om hvordan eg kan løyse den opp eller lignende?

Har prøvd å bremst fult i fart, rygd imenst eg har tatt handbrekken opp og ned osv.

Dette skjedde når bilen stod i ro uten handbrekken på.

Takk for alle svar!

 

Det er en 1 stemplet kaliper du har, så ytterste bremsekloss skal ikke bevege seg.

Når stemplet på innersiden presser mot bremseskiva så blir kaliperen trekt innover slik at også ytterste bremsekloss går i inngrep.

 

Noe mer av det du skrev skjønte jeg ikke.

Henger bremsen på?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår