Gå til innhold

Er det mulig/lovlig å selge en pantsatt bil som er blitt tauet inn ?

Ranger emnet


sven-edward

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake så ble min bil tauet inn av ett privat inntauingsselskap her i Oslo. Jeg kontaktet inntauer og bestred rettmessigheten av selve inntauingen både ovenfor inntauer og rekvirent.

Og som dere nok vet så tar slikt tid (brev hit.. og brev dit..).

Santander hadde pant i bilen, og noen uker etter at inntauingen fant sted fikk jeg en telefon fra NY (??) eier av min inntauete bil, og han lurte på om han kunne kjøpe bildekkene og nøkkelen til bilen.

 

Jeg fikk sjokk, da jeg såklart ikke har fått tilsendt noen opplysninger om dette, og jeg har heller ikke signert på noe salgs papir e.l.

Og finner det rart at Santander skulle gi fra seg sikkerheten de hadde for billånet hos dem.

 

Ville satt stor pris på om noen kunne gi meg en pekepinne på hvem/hvor jeg kan henvende meg og hva slags lovanvendelse som her er benyttet/brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det offentlige håndhever inntauing etter Vegtrafikkloven § 37. De har plikt til å varsle eier før evt. salg eller vraking av bilen.

 

Hvilket selskap har rekvirert inntauingen, og hvilket selskap har tauet den inn? Dersom de er med i Parkeringsklagenemda står saken din sterkt. Om ikke, er det verre. Ingen medlemmer der har tilbakeholdsrett i bilen. De som ikke er medlemmer, kan holde tilbake bilen til alt er betalt. Skjønn det den som kan/vil.

 

Det høres ut som om Santander ikke har fått betalt lån eller noe, og tatt eierskap av bilen og så solgt den. Glemt å betale billånet ditt?

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for din tilbakemelding.

Jeg opplyste ikke om alle detaljer rundt hendelsen i foregående innlegg, men bilen stod parkert på en privat veg og den ble rekvirert inntauet av grunneier. Oslo Kranbilservice tauet inn bilen, og de er desverre ikke en del av klagenemnda.

Jeg kontaktet dem både skriftlig og per telefon. Der jeg bestrider rettmessigheten av inntauingen og krever bilen utlevert til min adresse.

 

Når det gjelder billånet hos Santander så har det ikke vært noen form for "mislighold" eller avvik fra avtalt nedbetaling på lån. Jeg finner det bare merkverdig at Oslo Kranbilservice kan selge en bil med tinglyst pant uten at lånet blir nedbetalt..

 

 

Det offentlige håndhever inntauing etter Vegtrafikkloven § 37. De har plikt til å varsle eier før evt. salg eller vraking av bilen.

 

Hvilket selskap har rekvirert inntauingen, og hvilket selskap har tauet den inn? Dersom de er med i Parkeringsklagenemda står saken din sterkt. Om ikke, er det verre. Ingen medlemmer der har tilbakeholdsrett i bilen. De som ikke er medlemmer, kan holde tilbake bilen til alt er betalt. Skjønn det den som kan/vil.

 

Det høres ut som om Santander ikke har fått betalt lån eller noe, og tatt eierskap av bilen og så solgt den. Glemt å betale billånet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo kranbilservice er pirater på jakt etter penger, ikke stort annet. Vært borti de før, da de taua inn (og skada) en Audi TT fra en tom parkeringsplass på kvelden. Greit nok med parkeringsbot, men inntauingen var helt unødvendig. Tipper det er omtrent samme i din sak.

 

Det eneste du kan gjøre er å ta saken til forliksrådet. Hadde jeg vært deg, hadde jeg også kontaktet Statens Vegvesen.

 

Oslo kranbilservice har ingen myndighet til å selge bilen i ditt navn. Be SVV om nytt vognkort (jeg regner med du har del 1 hjemme) og hent bilen din. Enkelt og greit. Eventuelt meld den stjålet og opplys til politiet hvor bilen nå befinner seg.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Regner med at du fortsatt har Del 2 av vognkortet og nøkler til bilen?

(Del 2 er den delen som det står at du skal oppbevare på en sikker plass. Del 1 er den som oppbevares i bilen, om du ikkje har et veldig gammelt vognkort... Det kan være noen veldig gamle biler hvor eier ikkje har fått nytt vognkort)

 

Uten del 2 skal det ikkje være mulig for 'ny eier' å få overført den til sitt navn i AUTOSYS, så du skal fortsatt stå som rettmessig eier.

(Send SMS 'REGNR xxyyyyy' til 2282 og verifiser)

Om du ikkje står som rettmessig eier, så har noen utført dokumentfalsk.

Dette liker ikkje de som jobber i SVV. De liker det veldig dårlig...

Men de liker at folk varsler dem om det...

 

Om du fortsatt står som eier er det ingenting som hindrer deg i å hente DIN bil der den måtte stå nå...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår