Gå til innhold

Passat 3BG - Climatronic - varmen fungerer ikke

Ranger emnet


butikkhylle

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig måtte dette skje nå som vinteren er rett rundt hjørnet. Helt ut av det blå har varmen delvis sluttet å funke.

 

Tenkte først at det kunne ha noe med innvendig termostaten å gjøre, men den blåser ikke varmt når jeg setter den til max engang (da går den ikke ut ifra grader).

 

Hvis jeg setter den helt på max så blåser den lunkent. Hvis jeg derimot skrur motoren av, og så på igjen så begynner den å blåse varmt med en gang. Akkurat som den trenger en slags restart.

 

Setter jeg den til andre enden av skalaen, altså til å blåse kaldest, så blåser den heller ikke helt kaldt, men noe varmere. Har også opplevd at det kommer én temperatur ut av det ene hullet mens det kommer en annen ut av det andre. Dette til tross for at systemet ikke har mer enn 1 temperatursone.

 

Det er en Passat 3BG 2003 mod. 1,9 TDi.

 

Noen som har peil?

Endret av butikkhylle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten drar du til møller, og får de til å lese ut feilkodene. (Koster ikke så mye) Eller så spør du rundt om noen av kameratene dine har en maskin som leser ut feilkoder.

 

Er bare en liten håndholdt maskin man kobler til bilen via OBD2 kontakta. Så får du ut feilen i klartekst, om bilen har lagt inn en feilkode/melding på feilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Sitter visst under ved pedalene ja.

 

Men var mange forskjellige scannere der, så ble ikke så veldig mye klokere av de :)

Er det ikke noe program å få til pcen evt?

 

Ellers så fant jeg en i linken du la ut, bare fra ebay.

Kan den brukes?

http://www.ebay.com/itm/320907639556?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649

 

Hadde vel blitt en del billigere :)

Endret av Toro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Sitter visst under ved pedalene ja.

 

Men var mange forskjellige scannere der, så ble ikke så veldig mye klokere av de :)

Er det ikke noe program å få til pcen evt?

 

Ellers så fant jeg en i linken du la ut, bare fra ebay.

Kan den brukes?

U281 Universal VAG CAN BUS Fault Code Reader Scanner diagnostic scan tool U 281 | eBay

 

Hadde vel blitt en del billigere :)

 

Jeg kjøpte en sånn til pappa. Virker helt strålende. Eneste er at du kun får opp feilkode, så må du slå opp i boka hva feilen er. (boka følger med) Utennom det en helt grei maskin. Leser og sletter feilkoder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese ut feilkoder på Climatronic helt selv, bare hold inn "Resirc" knappen, og "Econ" så kommer det opp koder :)

 

Første kode kommer opp, du går videre ved å trykke på varmeknappen, når du har gått gjennom alle kodene kommer det "000" i displayet.

 

Hvis det ikke er feilkoder inne så kommer det "444" i displayet.

 

Etter "000" kommer opp i displayet så holder du inne "Econ" i noen sekunder, så fjerner du feilkodene, da vises "444", for å vise at det ikke er noen feilkoder lagret.

 

Trykk "Econ" for å gå ut av feilkodemodus :)

 

Sjekk denne linken:

 

http://pics.tdiclub.com/data/517/Climatronic_Self_Diagnostics.pdf

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest ut feilkoder, dette er resultatet:

 

Først fikk jeg:

25b - Footwell/Defrost Flap Servo Motor

4F7 - Temperature Flap Servo Motor

4F8 - Central Flap Servo Motor

4FA - Recirculation Flap Servo Motor

 

Alle disse med 00 til høyre i displayet.

 

Så prøvde jeg å kvittere (clear) og da sto disse igjen:

4F7 - Temperature Flap Servo Motor

4F8 - Central Flap Servo Motor

4FA - Recirculation Flap Servo Motor

 

Denne gangen sto det 02 til høyre i displayet.

 

Kvitterte nok en gang, og nå er det kun 4F7 som står igjen.

 

Kan dette bety at det er Temperature Flap Servo Motor, altså et spjeld som ikke åpner seg så varm luft kommer igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,

Jeg har noenlunde samme symptomer på min Passat 2000 1.9TDI PD......men min climatronic sier at det ikke er noen feil....

Fikk du fikset dette?

 

Jeg fikk dette problemet etter at jeg byttet registerreim, men det kan være helt tilfeldig..

 

/thomas

/thomas

----------

2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk

2000 Passat 115hk TDI PD

x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har ikke fikset dette enda. Har funnet ut at varmen fungerer annenhver gang jeg starter motoren. Min teori er at det er en luke som kjører én gang hver gang jeg starter motoren, slik at den ene gangen kommer det varm luft til, den andre ikke osv.

 

Har ikke fått noen til å se på det enda, da jeg ikke bruker bilen så alt for ofte pluss at det ikke er verre enn å starte bilen to ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår