Gå til innhold

Liste på praktiske ting ved bilkjøp, jeg er helt GRØNN.

Ranger emnet


jøllajølla

Anbefalte innlegg

Hei alle dere her inne, som sannsyneligvis har MYE mer peiling enn meg når det kommer til bil, da jeg kan absolutt NADA. (Ja, jeg vet at det heter BIL, og at den går på hjul. Har også lappen, og har kjørt i et par år.)

 

Mine spørsmål er: Kan noen være så snill å gi meg en slags oppsummering på nøyaktig man trenger å gjøre av praktiske ting når man skal kjøpe ny bil? Da mener jeg forsikring osv osv. Hva er det man trenger, hva slags papirer skal være i orden, hvilke ting må ordnes og slike ting. En fin liten liste hadde jeg satt særlig pris på.

 

Det samme gjelder når man skal kjøpe bruktbil. Papirer, praktiske ting osv.

 

Takker for seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er heelt grønn og bilen er i en høyere prisklasse ville jeg forlangt en Naf test på den. da får du en liste over alt som må være galt, og du slipper og krabbe rundt bilen selv og knote.Lønner seg også og skrive en Naf avtale med alt selger sier om bilens histore når reg reima var byttet osv.Forsikring setter jeg selv altid opp før jeg kjører fra Typen jeg handlet bil fra fordi mange sier de har forsikring også viser det seg att det bare er tull!.Og ikke minst sjekk altid heftelser i motorvogn på Brøynesund :).

 

Og Sørg for og skrive Salgs mel på Del 2 av vognkortet hans alt dette Gjelder Bruktbil..Det var vell noe og flere får føye inn om jeg glemte noe ;)

Endret av yosi4

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ok, så det er altså ved kjøp av bruktbil:

 

-Sjekk at alt på bilen er i orden (seff)

-Forsikring (som jeg da ordner hos....ehm, noen?:P)

-Sjekk heftelser (Hva er det.)

-Salgsmelding på del to av vognkortet. (Er salgsmelding der vi begge skriver under, eller hvordan er det? Hva består del to av vognkortet av, og består salgsmelding av kun en underskrift og bekreftelse på salg?)

 

Føler meg ikke som en del av verden i det hele tatt med slike spørsmål, men jeg kan faktisk så lite. Det er verre for meg enn det er for dere:P Flere svar taes i mot med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:forsikring får man på IF fks bare ta en telefon så ordner de det mens du har de på tråden ;)

2:Heftelser er lån osv i motorvogna (bilen) og den gjelda vill du vell ikke overta?

3: Del 2 av vognkortet inneholder en pin kode og dere begge skriver under på vognkortet og leverer den på Vegvesnet så kommer det omreg avgift i posten til deg senere. og Del 1 av vognkortet er i bilen.

 

jeg skriver også i tilegg altid en avtale på salget bare for og være sikker.

Håper det gjorde saken noe klarere for deg :)

Endret av yosi4

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bil har heftelser kan du sjekke HER. Legg inn reg-nummer og svaret kommer på skjermen. Og ja, heftelser er pant i bil, gjerne fra da forrige eier kjøpte den, tok lån med bilen som garanti.

Årsavgiften sendes ut automatisk til den som står som registrert eier ved nyttår. Når du har fått nytt vognkort så har du ordnet det du skal, ja i tillegg til forsikring da.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler skal også inn til EU-kontroll (Periodisk kjøretøykontroll) hvert 2. år. Sjekk når siste kontroll var og om den er godkjent. Du kan sjekke det selv på EU-kontroll - vegvesen.no

 

Du virker såpass grønn, at du bør ta med deg noen som har litt peiling. Det er alt for mange feller å gå i dersom du møter feil selger.

 

Ved kjøp av helt ny bil, er det veldig sjelden noe problem, men ved kjøp av bruktbil er det mye å passe på. Det viktigste er skriftlig kontrakt (bruk ferdigkontrakt fra f.eks. NAF).

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår