Gå til innhold

elektrisk/Instrumentfeil 96 vectra B 1.7TD

Ranger emnet


robhus16

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg kan forklare litt om bilen jeg kjøpte for noen uker siden. (tilfelle det hjelper dere med det virkelige probemet)

 

Det første jeg la merke til, er at triptelleren ikke lagrer hvor langt jeg har kjørt når jeg slår av og på tenningen.

Sentrallåsen med fjernkontrollen fungerte litt før (kun åpne) ikke låse. men nå fungerer den ikke i det hele tatt.

Dørlåsene bak, følger ikke sentrallåsen.

jeg har bytta cdspiller på bilen.

jeg har tatt motorvask på den.

 

DET VIRKELIGE PROBLEMET: Når jeg startet bilen igår, så glødet jeg 2 ganger før jeg startet bilen. Glødelampa lyste, og alt fungerte.

Når jeg kom på hovedveien, så sluttet alt i instrumentpanelet å fungere. Untatt triptelleren. men den "tripper" ikke. (glødelampa, oljetrykkslampa lyser heller ikke)

Men bilen er lettstartet, så den gløder.

Bakrutevarmeren, vindusviskere på første trinn, og blinklys fungerer ikke. Lysene fungerer ikke på 0stilling (det gjorde de før)

 

Jeg har sjekket sikringene i panseret og under rattstammen. alle var intakt. Jeg er ganske sikker på at den lader, siden batteriet ikke har gått tomt enda.

 

Er det noen som har vært borti problemet før? Hurtig svar har vært fint, siden jeg skal reise 40 mil i høstferien.

 

På forhånd: tusen takk for alle svar!

 

Gjerne send kopi til robin.hustad@gmail.com, siden jeg ikke har lært meg forumet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en 96 selv, og har gjort en del erfaringer...

Sentrallåsene på h.s. er blitt bytta. tydligvis en svakhet. Jeg demonterte en av de, og fant en liten plastikkdings inni som var røket. Denne var ifm en mikrobryter, og ikke reparerbar. ...låseenheten var heller ikke for å åpne, dersom man tenkte å sette den isammen igjen. Fikk tak i brukte fra tyskland eller england, ...husker ikke helt. Her MÅ du ha det gamle nummeret på enheten din FØR du kjøper. Mange forskjellige varianter finnes. Om de er kompatible vet jeg ikke.

 

Dashbordet... ja, mitt virker, men TID-displayet har sjonka.... Men dersom instrumentpanelet tar kvelden, så vil jeg sjekke "kontakt-greiene" fra chassi til instrumentet. Det er absolutt så dårlig at det lett kan bli en feilkilde. Denne kan skape en del av dine problemer. At lite på dashbordet ikke virker, kan skyldes manglende jording. Sikker på at den lader, hvis det er problem med forbindelsen til dashbordet. Noen biler er avhengig av at denne forbinsdelsen er iorden for å få lading. Du bør måle spenninga på batteriet når den går på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Og takk for svar!

Fant ut at dynamoen ikke lader.

Jeg konkluderte med at den ladet siden jeg kjørte en stund etter problemet uten merkbar minket batterikapasitet.

Men det viste seg å være feil.

 

Hva mener du med kontaktgreiene? Kontaktene som går inn til speedo? eller slutt-trinnet?

Jeg også tror det er en jordingsfeil, men hvor kan den være? tror du det er en jordingsledning som går til karroseri som er brudt? eller har dårlig kontakt?

Igjen, tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår