Quattro73 Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 (endret) Du må sette trykk på toppen, altså den sylinderen du til enhver tid jobber på. Biltema selger adapter til dette. Så må registerreima slakkes, toppdekselet av, kammen skrues ut og alle ventilløfterene ut. Så kan du presse ned en ventilfjær om gangen, ta av ventillåsene så plukke ut retaineren og fjørene. Så trenger du en tang til å dra av de gamle tetningene, forsiktig så ikke borringene til løfterene skades. Tang til å dra ut tetningene Sett plastbeskyttelse over ventilstammen og sett en ny tetning inn med olje før den tres ned på ventilstammen. Bruk en pipe som akkurat dekker den ytre metallringen på tetningen og slå den ned på styringen, du hører meget godt endring på lyden når den bunner. Så på plass med ventilfjærene, retaineren og ventillåsene. Vær obs på å få låsene i riktig spor, gjelder kun de med tre låseriller da de med enkel rille kun setter seg på riktig sted. Så er det til neste ventil. Gjør ferdig en ventil før du hopper til neste. Ventillås med tre riller Jeg har laget meg er verktøy til å presse sammen ventilfjærene, skifter alle ventiltetningene på kort tid med dette, alene. Endret Oktober 2, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 okei takk for bilder og tips. men hvor mye trykk skal nedi den sylinderen jeg jobber med? og har du en beskrivelse av det hjemme lagde verktøyet du bruker til ventil fjærene ? Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Standard trykk fra en kompressor er 8 bar og det holder lenge. Har sveiset en brakett som jeg skrur til toppen. På denne er det tre stag opp der jeg har tredd gjennom en M10 gjengestang. På denne gjengestangen har jeg en arm med sete som ligger mot retaineren (som du ser på bildene). Fjærtrykket er gjerne 20-25 kg, men armen jeg har laget er 60 cm lang slik at jeg kun trenger presse ned noen få kilo før fjærene presses sammen. Stort mer er det vel ikke å skrive om det... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 okei bra, skal og prøve og lage noe jeg og ;) så kompressoren skal stå og dure og sende luft konstant? Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 så kompressoren skal stå og dure og sende luft konstant? Ja, det skal den. Går bare i ny og ne da ventilene konstant er lukket og luften forblir inni sylinderen. Tar du av luften så kan i verste fall en ventil ramle nedi sylinderen, dette ønsker du ikke! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 okei tror jeg forstår nå. men vill ikke stemple da bli presset ned på den sylinderen jeg jobber med? tips til låsing av motor? Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Treffer du ØD perfekt så vil ikke veiv rotere når sylinder trykksettes. Om stempel blir presset ned så har det heller ingenting å si ;) Husk å ikke ha bilen i gir når dette utføres ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 okei, men viss stempel blir presset ned og så kan man være uheldig og miste ventil ned i sylinder. får vell bare treffe ØD og satse på at kompressoren holder trykke oppe inni sylinderen under opperasjonen . Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 3, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2012 Ventilene ramler ikke nedi, er en del kilo som trykker de opover slik at det ikke skjer. Om du derimot kopler av kompressoren, da faller de ned. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet Oktober 3, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2012 hvor få kjøpt pakninger til dør? de som sitter fast opp ved taket/ de som blir klemt imella dør og karosseri . får viss det har regnet litt drypper det smått med vann inn på begge sider på fører og passasjer siden. finner ikke pakninger noen plass. Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 4, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2012 Møller? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet Oktober 4, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 4, 2012 regner med prisen er sky høy, siden jeg fant på nett til 900kr stk :P men skal ringe å høre. Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet Oktober 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2012 klarte og fucke opp gjengene til ene hullet der hjulbolten skal inn bak. går det ann å fikse det ? Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 5, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2012 Da må hele navet byttes om du har skivebrems, trommelen om du har trommelbrems. I begge tilfeller bør (må) lagrene byttes i samme slengen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Samekula Skrevet Oktober 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 5, 2012 er trommel.. funker det ikke å bruke sånn gjenge sats ? Siter VW Jetta mk2 ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.