Gå til innhold

WV jetta 1,8gl 1991 bremser

Ranger emnet


Samekula

Anbefalte innlegg

Du må sette trykk på toppen, altså den sylinderen du til enhver tid jobber på. Biltema selger adapter til dette.

 

19-225_l.jpg

 

Så må registerreima slakkes, toppdekselet av, kammen skrues ut og alle ventilløfterene ut. Så kan du presse ned en ventilfjær om gangen, ta av ventillåsene så plukke ut retaineren og fjørene. Så trenger du en tang til å dra av de gamle tetningene, forsiktig så ikke borringene til løfterene skades.

 

Tang til å dra ut tetningene

valve_stem_seal_pliers.jpg

 

Sett plastbeskyttelse over ventilstammen og sett en ny tetning inn med olje før den tres ned på ventilstammen. Bruk en pipe som akkurat dekker den ytre metallringen på tetningen og slå den ned på styringen, du hører meget godt endring på lyden når den bunner. Så på plass med ventilfjærene, retaineren og ventillåsene. Vær obs på å få låsene i riktig spor, gjelder kun de med tre låseriller da de med enkel rille kun setter seg på riktig sted. Så er det til neste ventil. Gjør ferdig en ventil før du hopper til neste.

 

Ventillås med tre riller

113109651a.jpg

 

Jeg har laget meg er verktøy til å presse sammen ventilfjærene, skifter alle ventiltetningene på kort tid med dette, alene.

 

DSC_0350.jpg

 

DSC_0348.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Standard trykk fra en kompressor er 8 bar og det holder lenge.

 

Har sveiset en brakett som jeg skrur til toppen. På denne er det tre stag opp der jeg har tredd gjennom en M10 gjengestang. På denne gjengestangen har jeg en arm med sete som ligger mot retaineren (som du ser på bildene). Fjærtrykket er gjerne 20-25 kg, men armen jeg har laget er 60 cm lang slik at jeg kun trenger presse ned noen få kilo før fjærene presses sammen. Stort mer er det vel ikke å skrive om det...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kompressoren skal stå og dure og sende luft konstant?

 

Ja, det skal den. Går bare i ny og ne da ventilene konstant er lukket og luften forblir inni sylinderen. Tar du av luften så kan i verste fall en ventil ramle nedi sylinderen, dette ønsker du ikke!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår