Gå til innhold

Problem med monopoint-forgasser VW Golf III 1,8CL -94

Ranger emnet


Stuffie69

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Klamrer meg til håpet på at noen der ute kan komme med råd på å fikse et vesentlig problem med bilen min:

 

Historie

 

Skiftet toppakning og reg.reim i sommer, og fornøyd reiste ut på to bilturer med familien. Underveis kjente jeg at motoren "nykket" sånn en gang i blant, men tenkte ikke mer på det. Vel hjem ble det som vanlig bare kortere turer til og fra jobb osv. Men nå begynte det virkelig å bli et problem. Innom verksted som koblet bilen opp på data, og anbefalingen derfra ble å skifte forgasser. Jeg fikk tak i brukt forgasser til en bilhugger, og satte inn denne med stor sukssess - "nykkinga" var borte. Så røk bensinpumpa i høst, og et verksted monterte inn ny. Bilen fungerte som forventet bra, men allerede etter kort tid var "nykkinga" tilbake. Motoren går fint på tomgang, men problemet kommer først ved ca. 1800 o/m. Holder jeg jevnt påtrykk så hopper turtallet som om bensintilførsel kuttes.

 

Dette er virkelig blitt et stort problem, og håper dere kan komme med svar som løser dette. Har kikket på systemet, og synes noen av vakuumslangene virker slitt. Kan dette være løsningen? Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slanger som er morkne eller hull i må byttes. Sjekk også slange/rør til bremsekraftforsterkeren. Sjekket at det ikke er hull i gummipakningen mellom spjeldhuset (er ikke en forgasser) og innsugsmanifolden? Med fordel kan du også bytte lambdasonden da den regulerer bensinmengden til motoren.

Hoppende turtall kan tyde på dårlig kontakt i en av pluggene til spjeldhuset, evt kabelbrudd. Sjekk alle pluggene og ta gjerne noen målinger. Mål mellom pinne 1 og 4 i pluggen som sitter rett over gasswiren på spjeldhuset, du skal måle ca 250 Ω når IAT er 90 grader og ca 2500 Ω når den er 20 grader. Se skjema under.

 

VerditempECU-1.jpg

 

Sjekk TPS

[ATTACH]33840[/ATTACH]

 

Sjekk V60

[ATTACH]33841[/ATTACH]

Monopoint TPS.jpg

Monopoint V60.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også verdien på (CLT) temp-giver til ECU, altså den blå temp-giveren som sitter i kjølevannflensen på toppen. Denne skal ha samme verdier som IAT (Inlet Air Temperature), se over.

 

Om du har forståelse for elektronikk så har jeg fullt serviceunderlag til Monomotronic, da til Audi 80, men er likt på Golf. Dette kan du finne på rotesiden min HER.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår