Bolf1 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Hei! Nå har jeg funnet meg en golf 4 jeg gjerne kunne tenkt meg å handle. Motoren ble overhalt på 240 tusen og har nå gått 248, men det kommer en tikking fra motoren og han viste ikke hva det kunne komme av, men han trodde det kunne være ventiler. Ellers er den fin for rust, litt matt i fargen, men ellers fin. Ratt, giring og clutch var bra på den. Jeg kunne få bilen for 20 tusen fordi han trengte å kvitte seg med denne av økonomiske grunner. Kan dere på forhånd si om dette er et bra, eller dårlig kjøp? Burde jeg prute mer siden denne tikkingen er av ukjente grunner? Og jeg har bedt han om å sende meg bilder av kanaler, skjermer, hjulbuer, dempertårn, dørhengsler, bakluke, interiør, dashbordet når bilen står på tomgang for å se om det er feilmeldinger og under. Har også spurt om hvordan bremsene er, håndbrekket og bremseskjold. Om alt dette er bra på bilen, er det et godt kjøp? Fordi jeg er student selv og økonomien min rår ikke så langt, så jeg er litt redd for et bomkjøp. Siden det også er 5 timer 1 vei for meg å kjøre liksom. Setter pris på gode råd og svar! mvh Tommy Siter "Belief creates the actual fact" - William James Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Kommer jo seg helt ann på hvordan bilen ser ut da, hvor stor motor. Hvordan interiøret er osv. Tikkinga kommer nok av ventilene. Må få hatt en service der. Eller så kan den tikkinga komme av for dårlig olje. Må ha på tykkere olje. Måtte det på min bil. Men om du får slengt ut noen bilder, liste over utstyr på bilen og motortype så blir det mye lettere for oss å avgjøre (: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Eller så kan den tikkinga komme av for dårlig olje. Må ha på tykkere olje. Måtte det på min bil. Tikkingen kommer aldri av for dårlig olje, den kommer fordi ; - Oljepumpa er slitt og leverer for lavt oljetrykk (noen ganger) - Ventilløfterene er utslitte og modne for utskifting (stort sett) Om tikkingen forsvinner ved bruk av tykkere olje så har man kun fjernet symptomet, feilen er der fortsatt. Noen bruker tusenvis av kroner på allverdens mirakelprodukter som helles i oljen, men ender som regel opp med å bytte løfterene til slutt. Så... Mål oljetrykket. Er det nokså normalt så skift ventilløfterene først som sist ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 (endret) Tikkingen kommer aldri av for dårlig olje, den kommer fordi ;- Oljepumpa er slitt og leverer for lavt oljetrykk (noen ganger) - Ventilløfterene er utslitte og modne for utskifting (stort sett) Om tikkingen forsvinner ved bruk av tykkere olje så har man kun fjernet symptomet, feilen er der fortsatt. Noen bruker tusenvis av kroner på allverdens mirakelprodukter som helles i oljen, men ender som regel opp med å bytte løfterene til slutt. Så... Mål oljetrykket. Er det nokså normalt så skift ventilløfterene først som sist ;) Dieselen min ble roligere da jeg byttet olje. Problemet er der kanskje enda, men jeg hører det ikke nå :) Men jeg hadde kanskje mer diesel tikking? iallefall, samme ulyd Endret September 27, 2012 av Thoka85 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Kom lyden fra ventilene? Isåfall er nok løfterene dine slitte, noe som ikke er unormalt etter 200' kjørte km, men er jo mye andre lyder på en diesel ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Jeg synes det var ventil lyder ja.. Og min har kjørt godt over 200 tusen, så er nok litt slitte.. Men den lyden ble borte i de andre fine <3 diesel lydene <3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bolf1 Skrevet September 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Bilen er en 2000 mod 1.4 L. men ventilløfterene, hvor mye vil det eventuelt koste meg? Altså bare delen, bytte den får jeg ordna. Fordi jeg har hørt at det kan være den, men også det at den trenger en tykkere olje. Siter "Belief creates the actual fact" - William James Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Den motoren har vel rulleløftearmer og ventilløftere som avbildet under? Husk, er en for hver ventil... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bolf1 Skrevet September 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Det har jeg ingen formeninger om, for å være ærlig. Siter "Belief creates the actual fact" - William James Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Er ikke skjørtebank a? Alle 1.4 16v motorer i Golf4 får det når de har gått noen kilometer. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bolf1 Skrevet September 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Hm.. men med skjørtebank så hadde du vel virkelig merket det? Han skal tross alt kjøre 4 og en halv time for å møte meg. Tror ikke han hadde kjørt en bil med skjørtebank da? Og da skal den vel mer enn å tikke litt. Siter "Belief creates the actual fact" - William James Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet September 27, 2012 Rapporter Share Skrevet September 27, 2012 Joda, de motorene hadde nesten skjørtebank fra fabrikk. Virker ikke som det går noe særlig ut over holdbarheten på motoren. Men du hører vel det når du ser på bilen, om lyden kommer fra bunndelen eller toppen. Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.